Träning

Så var det det där med träningen igen. är så sugen på att komma igång och börja träna nu känner jag! Inte bara för det här med naveln som jag skrev om förut, hihi! Jag har ju för tusan inte tränat sedan i början av 2006!
Var tvungen att tänka efter när jag tränade sist och sist jag tränade var i början av 2006 (!) Då var det hästar som gällde och jag jobbade på "svärföräldrarnas" gård där jag också träffade min kära M  :-)

Allt har gått så fort de senaste åren och när jag blev gravid med Elwira så trodde jag att jag skulle behöva träna för att orka med rent fysiskt men jag mådde som en prima ballerina och var hur pigg som helst (bortsett från de första veckorna med illamående, trötthet och sådant som hör till) 
Sedan efter Elwira kommit till världen så var ju allting nytt och bodde i min bebisbubbla och hade inte direkt träning i tankarna och mina få graviditetskilon försvannn innan jag ens hann tänka på det.
Sedan önskade vi oss ett till barn tätt efter Elwira och däremellan hade jag ingen som helst lust att ta tag i någon träning, för det kändes rätt så "meningslöst" då när jag skulle få en fin, stor mage igen. Vill ju både se och känna resultat av träning...
Sedan blev jag gravid igen med Ludwig och även graviditeten med han har inte varit några större problem. Men även där bortsett jag från illamående & huvudvärk som jag även hade med E.
Mina graviditetskilon var borta på mindre än en vecka typ och har aldrig "kämpat" för att bli av med dom, räckte med amning även denna gång.

På slutet av graviditeten med ludwig började jag dock känna av i ryggen att det var jobbigt att stå på jobbet och även nu känner jag mig ganska svag i ryggen. Obehaglig känsla att faktiskt känna sig svag, herregud jag är inte gammal än...
men jag måste även få skylla lite på att jag fått två barn tätt och att det faktiskt är full rulle och inte riktigt haft motivationen att ta tag i träningen över huvudtaget, mycket pga trötthet men nu vill jag ta nya tag.

Jag är en smal person som inte har speciellt lätt att gå upp i vikt, snarare lättare att gå ner i vikt.
 Jag äter allt men har blivit duktigare på att hålla mig med sötsaker till helgerna, dels för att behålla god hälsa och bland annat inte bli lika trött som jag kan bli av för mycket socker. Har alltså inget med bantning att göra.

Jag älskar mat och äter i stort sett all sorts mat så maten är inget jag behöver tänka om med, men skadar ju inte att försöka tänka på att äta mer nyttigt.  Men dieter är inget jag hakar på, tallriksmodellen är mer min melodi isånnafall. Äter hellre lite av allt än utesluter något.

Nu är det bara" det här att hitta en träningsform som passar mig och som jag ska försöka hinna med! men borde väl gå det med?
Jag får nästan lust att gå ut och springa bara jag tänker tanken att jag inte tränat på typ 5 år! herregud vad jag "kastar bort" min kropp... måste börja ta hand om den bättre nu snarast så jag inte slutar som en mamma som inte ens orkar lyfta sina barn. Är tacksam över att min kropp fungerar & ser ut som den gör trots att jag inte skött den speciellt bra med sömlösa nätter, för mycket sötsaker och för lite träning.
Men det är aldrig försent att ändra på sig eller hur! ska ta tag i detta omedelbart.

Postat av: Katrin

Haha, ja visst att all motion är bra men att knata med E räknas ju inte riktigt ;) hihi



Och Leo vill också gå och gå och gå! Såsött att se hur de utforskar och deras små ben som knatar fram =)

2010-09-07 @ 14:17:24
URL: http://vardagenvar.blogg.se/
Postat av: Nina

Nej, men jag borde ; ) Blir mest promenader. men skulle gärna börja med något!

2010-09-07 @ 14:22:08
URL: http://petitfashion.se/
Postat av: Nathalie

Jag har äntligen kommit igång nu efter graviditeterna och gud vad skönt det är! Man blir piggare också! Jag orkade inte träna förut för ja ville bara sova när jag kom hem från jobbet, men om man tränar eller går ut och går först orkar man mer innan man däckar!

Har inte heller haft behov innan iom att man ändå skulle vara gravid men nu har man inget att skylla på längre=)

2010-09-07 @ 14:31:30
URL: http://nathalieboquist.blogg.se/
Postat av: Anonym

Att springa är en bra träningsform eftersom man inte är beroende av plats och tid egentligen. Tänk bara på att vänja kroppen vid löpningen så du inte rusar på och kroppen tar skada. Det finns ganska många nybörjarprogram på nätet som är bra för att succesivt vänja kroppen vid belastningen av löpningen och succesivt bygga upp konditionen. Lycka till!

Ps. kör inte heller på någon diet utan efter sunt förnuft. Ds.



Kram!

2010-09-07 @ 15:53:19
Postat av: Ingela

Det var jag som skrev kommentaren ovan! :)

2010-09-07 @ 15:53:59
URL: http://lifeofingela.blogspot.com
Postat av: sandra

JAg måste också ta tag i det igen! Har dock inte så mycket tid just nu men ska försöka kanske gå på ett lunchpass om Andreas kan komma hem någon dag. Mellan Alvin och Edvin var jag dock väldigt duktig på att träna men nu har jag tappat det helt.. Man blir mycket piggare om man tränar tycker jag.. Kram!

2010-09-07 @ 15:55:04
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Pauline

JA du har tur du. Önskar att det va så för mig med. Har extremt lätt att gå upp i vikt. Vill med träna men jag får ju inte träna som jag vill. och nu när kroppen är så dålig. med så hög inflammation,ska jag och kan jag inte träna alls.men å andra sidan har man ju inte så mycket ork till det när man har en sänka på 230 och måste ha hjälp med allt i princip. Löpte ju mycket innan jag blev sjuk.Då var det en väldigt skön träning. rekommenderar verkligen det. Sen kombinerade jag det med pilates träning hemma vilket gav resultat nästan direkt. Älskade det, så det är Frustrerande till max att veta att det är för mycket belastning för mig. Sen går man ju upp med alllt kortisson man tvingas ta. Vill träna som innan jag blev sjuk då livet lekte och man mådde bra över hur man såg ut. JA livet är orättvist i bland. Men det är tur att man har annat i livet som gör en glad.

2010-09-07 @ 16:13:42
URL: http://pallans.blogg.se/
Postat av: Nina - Glamourmamman

Det är bra att vara stark som mamma - lätt att slita ut axlar och rygg annars. Här är en till som ska komma igång inom kort! Ska bara läka ihop lite först ;-)



Kram!

2010-09-07 @ 17:36:30
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Sandra

Har precis som du kännt att jag måste komma igång och träna- har själv en flicka på 11 månader, har en kropp som återtagit sin forna form men som saknar kondition. Sagt och gjort så tog jag mig i kragen och sprang en lagom lång runda igår...men nu sitter jag med ett svullet och orörligt knä :-( (saknar ett korsband i detta knät sedan tidigare så beror nog på det) Men ändå är mitt tips till dig att börja LUGNT! Kram, kram

2010-09-08 @ 08:13:06
Postat av: Erika

Sandra: Tror inte du är ensam om att göra det misstaget! gå ut för hårt är nog väldigt vanligt & lätt gjort. Men lovar ska ta det lugnt



Ha en fin dag!

2010-09-08 @ 10:43:42
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Sofia - mamma till Amanda

Det låter som en bra plan att träna för att du vill bli starkare i kroppen och må bra. Alla har ju inte turen att vara naturligt smala, men precis som du säger är det viktigt att träna ändå. Kör hårt, hoppas att du hittar en motionsform som passar dig! :) Kram

2010-09-09 @ 10:19:22
URL: http://sofiaahlehjelm.blogspot.com
Postat av: Cdot

Ja träning är helt otroligt viktigt, spelar ingen roll om man är smal eller inte. Speciellt som förälder har jag märkt att jag verkligen behöver den där extra energin jag får av att träna, då orkar jag verkligen med min trotsiga och tidvis jobbiga dotter tex. Jag har tränat rätt ok ända sedan sonen blev 2-3 månader, power walks i mycket uppförsbackar och styrkeövningar hemma. Senaste månaderna har jag även börjat springa vilket behövdes eftersom promenader ger inte tillräckligt efter ett tag. Med min dotter så blev jag jättesmal pga att hon ammade så mycket och länge, med sonen har jag tappat gravkilona men inte blivit för smal. Är så nöjd just nu över att jag har muskler på benen och en rumpa!! Jag har inget arsle om jag inte tränar :-D Lycka till!!!

2010-09-09 @ 11:29:30
Postat av: Erika svarar:

cdot: Vad duktig av dig att börja träna så tidigt! jag har varit för trött & oinspirerad tills nu. Men aldrig försent att ta tag i saker eller hur ;-) Vad träbnar du för något?



Kram!

2010-09-09 @ 19:49:25
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Cdot

Jag var precis likadan med min dotter första året, hade noll intresse för träning. Var bara så uppi min dotter ;-) Dock började jag just bli sugen på att börja träning och då blev jag gravid med sonen. Så när han föddes kände jag att nu jäklar är jag äntligen klar med graviditeter, nu ska jag komma igång igen ;-)



Jag hinner tyvärr inte till gymmet just nu men jag springer, eller går med vagnen (i mycket uppförsbackar) och sedan så kör jag styrkeövningar hemma. Köpte bla nyss 3 kilos hantlar på Rusta (billigt och bra). Ska även köpa en kettlebell som är en bra träningsredskap när man ska träna rumpa och ben tex.

Man kan träna med den tex så här :



http://www.youtube.com/watch?v=ZWVnIwJD0Pg&feature=player_embedded#!



Om du vill få inspiration på bra träning för "mammakroppen" kolla in Olga Rönnbergs blogg på mama.nu

2010-09-09 @ 20:34:27
Postat av: Bantningspiller

nice blog

2010-09-10 @ 10:05:15
URL: http://www.thermapower.se
Postat av: Christian Dior

ej, men jag borde ; ) Blir mest promenader. men skulle gärna börja med något!

2010-11-30 @ 16:11:47
URL: http://www.luxshop.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: