Hår, produkter och skötsel

Lite då och då frågar någon om vilka produkter jag använder till mitt hår och om jag har några speciella hår "knep".
och tänkte att jag kunde skriva lite om det här.
När jag slutade amma Elwira så trodde jag att jag skulle bli flintskallig för var dag jag borstade håret så var hela borsten full med hår och fick dra bort stora bollar med hår flera gånger och det var precis som om allt skulle falla av, jätteobehagligt och jag överdriver inte när jag skriver om det för det verkligen mycket hår som föll av i ca två månader.
Var så klart ledsen över det och nu är mitt hår mycket tunnare än vad det har varit men är glad att jag faktiskt har kvar hår överhuvudtaget. En fördel var att jag hade mycket att "ta" av från början.
Och det går inte göra så mycket åt saken bara försöka vårda håret så gott det går när hormonerna spökar.

Jag tvättar håret ca 3 gånger i veckan och just nu använder jag shampoo+ balsam från Kerastase & Schwarzkopf, växlar lite. Köper ofta olika, håller mig sällan till ett och samma märke. Ska satsa på organiska produkter nästa gång till mitt hår.
Låter alltid håret lufttorka och använder ytterst sällan några som helst värmeverktyg till håret.
Jag har heller aldrig i en massa olika produkter i håret utan oftast har jag enbart någon leave in produkt i och ibland lite glansdroppar till topparna. Just nu en leave in produkt från Kerastase och serum L'Oréal. Spray används ibland för att få lite stadga och i flera år har jag använt bara Tigis bed head, hard head
För att ibland fräscha upp håret så kör jag med silverschampoo nu när jag har lite ljusare hår. Finns många olika varianter och jag har just nu ett från L'Oréal.
 Är väldigt dålig på att använda in packning och försöker skärpa mig men det glöms tyvärr bort. Burken med in packning som glöms bort men som borde användas mer är från Disp.

Använder bara paddelborste och är nöjd med borsten från glanz som ska vara skonsam för håret och en sådan är ett måste för att reda ut mitt långa hår.

En nykomling som jag skaffat är ett spray som fungerar som ett torrschampo är  Björn Axén styling powder mattifying & volume som kan användas mellan shamponeringarna som mattar ner fet hårbotten och perfekt för att få en snabb uppfräschning, och det fungerade faktiskt väldigt bra + gav volym.

En annan nykomling sedan förra veckan är en borste från Kent AirHedz Pro med äkta borsthår. I beskrivningen står det såhär;  "Borsthåren gör håret mjukt och fördelar den naturliga oljan och gör håret skinande blankt och hälsosamt"
Har velat haft en liknande borste med äkta hår från Mason Pearson, men den här var en billigare variant.

Så en slutsats är att jag gör egentligen inte så mycket med håret mer än att tvättar och borstar det.
och om jag ska ge några tips så är det följande;


*Tvätta inte håret för ofta eftersom det torkar ut och ha inte shampoo i hela håret för det du masserar upp i botten rinner ändå ut i längderna.
* Använd bara balsam i topparna (från öronen och ner ungefär) och så kan man ha i lite innan man kliver i duschen så håret inte blir lika torrt.
*Använd bra borstar som passar ditt hår och längd och tvätta dom med schampo mellan varven så man får bort gamla hårprodukter ur dom
* Var sparsam med värmeverktyg såsom fönar, plattänger mm, använd någon speciellt anpassad värmeskyddande produkt innan håret utsätts.
* Sov med fläta (om du har långt hår)
* Sätt upp håret på olika sätt och försök sätta spännen och tofsar på olika sätt och försök undvika metallspånnen. Det finns exempelvis snoddar utan metallspänne på.
* Sov på en sidenkudde så trasslar sig inte håret lika lätt+ att håret inte blir torrt. Min syster R gör det och hon har jättefint hår så jag ska nog investera i en jag med :-)


Jag ska tillägga att det jag tror mer på än produkter till håret är kosten och vad man stoppar i sig. det man stoppar i sig speglar sig på ytan och A och O är att äta en bra varierad kost och dricka vatten. 

Jag är ingen frisör eller expert men jag har långt hår och haft det väldigt länge så jag skriver av egna erfarenheter och tips jag fått på vägen och råd jag fått och följt. Har provat så mycket olika produkter och slitit fruktansvärt mycket på mitt hår genom att ha färgat det på tok för mycket, men mycket har jag lärt mig av dessa misstag.
Jag tror på att att ett hälsosamt inre skapar ett hälsosamt yttre, klychigt men sant. 
Ska man få ett fint hår gäller det att sköta kosten först sedan är "steg 2" att sköta håret med rätt produkter och göra det till en vana. Många av tipsen jag skrev om bara "gör jag" utan att tänka på det. När jag själv läste listan så ser det ut som jag gör massor, men jag har det mesta som goda vanor och då är det inte något krångel. Det jag dock måste skärpa mig med och tänka på är inpackningar.

Rengöring: Shampoo & Balsam: Schwartzkopf hairtherapy colour save samt Shampoo+ balsam från Kerastase reflection

Leave in produkter: L'Oréal absolut repair serum & Kerastase chroma protect

Styling: Björn Axén styling powder mattifying & volume. Hårspray från Tigi hard head

Uppfräschning: Silvershampoo från L'Oréal och Disp hårinpackning deep repair plus

Borstar: Paddelborste från Glanz och borste med äkta hår från Kent AirHedz Pro


Postat av: Rebecka

Börja använda Simply Organics eller något annat ekologiskt märke.Mitt hår har blivit tjockare och jag tappar inte hår som jag gjorde förut av vanligt schampo etc.Kram

2009-07-21 @ 13:53:17
URL: http://brunettbeckie.blogg.se/
Postat av: Rebecka

söt du är som skriver jag har fint hår :) Ska kolla upp om du vill ha ett sånt siden örngott?finns i creme och rosa!kram igen

2009-07-21 @ 13:54:35
URL: http://brunettbeckie.blogg.se/
Postat av: Marie

Tack. jo det är en favorit :) tack för bra tips.

2009-07-21 @ 14:17:37
URL: http://laestander88.blogg.se/
Postat av: Jacks mamma * Ung, snart högskolestuderande mamma*

Sv: Precos som min lilla kille då. Tror han med kommer stortrivas för han är med social och väldigt nyfiken, men det känns skönt. Som sagt dagis är bara bra, barn behöver leka mycket med andra barn och stimuleras på ett annat sätt än vad det blir hemma.

2009-07-21 @ 14:24:54
URL: http://jacksmammas.blogg.se/
Postat av: Marlene - Blivande Mamma

Jag använder också kerastáse.. Har tyvärr haft otur med återkommande problem precis som "flagor" från hårbotten (inte mjäll).. har gjort peeling hos frisören o allt men de hjälper inte så mkt.. det där med håret är verkligen en hel vetenskap ;) Tur min syster är frisör. haha. Kram

2009-07-21 @ 15:48:55
URL: http://ihuvudetpamarlene.blogg.se/
Postat av: Lina

Hej.

Jag undrar vart du köpt sitt delen ifrån burberry? den e jätte fin och vilken söt flicka du har!!

2009-07-21 @ 17:18:55
Postat av: Erika

Lina: det är inte burberry, bara inspirerat =) Har köpt dynan av en tjej som syr själv, jätteduktig! Här är hennes blogg om du vill komma i kontakt med henne : http://designkarinr.blogg.se/

2009-07-21 @ 18:25:30
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej tyckte om produkterna men vart ligger det någon stans .. ? tack

2010-04-11 @ 22:10:53
Postat av: Erika svarar:

Anonym: vet inte riktigt vad du menar med "vart ligger det någonstans" ?



Vilket då?



2010-04-11 @ 22:15:14
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: sara

prudukterna vart kan man köpa dom shamop och balsam ock hårborsterna är det i stan eller ?

2010-04-13 @ 16:41:30
Postat av: Erika svarar:

Sara: hårborstarna hittar du här:

http://eleven.se/harborstar-g196.html



shampo+ balsam borde du hitta i stan men finns även på webben, exempelvis på lyko.se



2010-04-13 @ 16:55:47
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: sara

jag menade produkterna schampo och balsam + borsten ligger det någon stans i stan ??

2010-04-13 @ 18:45:38
Postat av: Erika svarar:

Sara:

Borstarna köpte jag på eleven, länken jag skrev. (vet ej om de finns på stan, inte vad jag sett)



och schampo+ balsam hade jag fått i present så jag vet inte men de borde säljas på stan med

2010-04-13 @ 18:49:50
URL: http://onechicmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: