Bra yttekläder är A & O


Hösten är knappt kommen men ytterkläder till de små har kommit in hos många kedjor nu.
 Fick en kommentar här igår att någon anonym tyckte jag var en "jävla märkessnobb" och att det var "nästan pinsamt att se"
Jag tycker det är extremt viktigt att barnen har framförallt bra ytterkläder & skor och då är de såkallade "märken" som tillverkar de bästa kläderna som håller, man betalar ju för kvalitén.
Dessutom brukar "märkeskläder" vara bra på att skapa den bästa kombinationen som jag söker i det mesta: praktiskt, funktionellt och snyggt på samma gång.
Elwira går på en ur & skur förskola och är ute i stort sett hela dagarna så det krävs en hel kläder som håller måttet.


Är ju inte heller direkt så att våra små enbart har märkeskläder heller, är inte alls nödvändigt, precis som jag skrev här om dagisfotograferingen(länk) Men av erfarenhet vet jag att "märkeskläder" oftast håller bättre än icke märkes.
Jag tror de flesta föräldrar vill ge sina barn det bästa, barnen är ju de finaste skatter vi har varför skulle inte dom också ha "märkeskläder" kläder då?
Alla resonerar väl vi lite olika med det här om märkeskläder, men vi tycker det är kul att blanda, så nu vet du anonyma läsare (som kanske hade en dålig dag) och lämnade ett glatt avtryck här igår ;-)

Nu till sak som jag skulle skriva om! nämligen vinterplagg till barn. Såg igår att en av Didriksons overaller hade fått bäst i test i Vi föräldar nu i år.
 Vi hade en overall från Didriksons förra året till lilla E och den var så bra med förstärkningar på rumpa/knän, sportig snygg modell samt med en härlig fluffig fuskpäls.
Den får Ludwig ärva i år, för just den modellen var lite smalare i passformen och han är ganska lång/slank så den blir perfekt. Tänkte först köpa en Molo babyoverall till han men vet att de är ganska rymliga och jag vill inte att han ska drunkna i den ;-) Den Molo overallen han hade förra året när han låg i liggdelen på vagnen och var en liten baby ska jag låna ut.


Förra året hade även Elwira en MOLO polaris overall och jag har inte riktigt bestämt om hon ska få en sådan i år igen eller en Didriksons. Var egentligen lika nöjd med bägge, bara olika stilar.
Didriksons är mer sportig och MOLOs något mer neutral. Didriksons känns nog mest prisvärd och förmodligen bäst för lite äldre barn som leker lite "tuffare" än de yngsta, eftersom den har förstärkningar och säkert inte slits lika mycket.
 Får helt enkelt se vilken det blir till lilla E, men man kan inte vänta allt för länge om man vill vara säker på att få tag på rätt färg, modell och storlek och det brukar gälla generellt sett med just jackor/overaller till vintern för stora & små liv



Övre bilden: Vinterplagg från Didriksons & de två babyoverallerna är från MOLO

Den lila overaller är från Didriksons och de två andra MOLO


Postat av: sandra

Jag resonerar som du! Jag tycker inte alls det är nödvändigt med "märkeskläder" till barnen men på ytterkläder lägger jag heller ner lite extra pengar! Det är den overallen vi köpte till Alvin tror jag, tignes tror hans heter! Molo har väl egentligen en snyggare overall men tycker som sagt didriksons passar Alvin bra.. Skulle vilja ha någon vinterjacka med till honom..



Alvin frågade efter E idag när vi gick förbi parken på väg hem.. Kram

2010-09-03 @ 12:26:37
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Kidelinbloggen - Therese

Anonyma tycker och tänker allt som oftast väldigt mycket...

Jag gillar ditt tänk och håller med dej. När det kommer till ytterkläder får man verkligen vad man betalar för.

Jag min tok trodde att Saga skulle kunna ha sin röda Molo overall sedan förra året men det borde jag väl förstått att den var väldigt för kort i armarna. Nu ska en Camillo från Mini A Ture få flytta hem. Tror även jag behöver uppdatera med lite höstkläder faktiskt.

Glöm inte titta din mail:)

2010-09-03 @ 12:42:51
URL: http://www.kidelin.se/blogg
Postat av: Kristine

Finns alltid någon som har åsikter men inte vågar stå för dom. Jag tycker det ska bli så svårt med storleken eftersom vintern är så länge och M växer hela tiden! Vill ju ha en som helst pasar hela vintern oxå. Kram

2010-09-03 @ 14:01:35
URL: http://ryttarmamman.blogg.se/
Postat av: Nina

Vilken onödig kommentar ; )



Jag gillar MOLOs overaller!

2010-09-03 @ 15:04:25
URL: http://petitfashion.se/
Postat av: MammaMia

Hej!

Håller helt och hållet med dig ang. märkeskläder! Däremot finns det väl vissa kläder som känns onödigt dyra, då de kanske inte kommer till användning så ofta och sedan växes ur snabbt. Men ytterkläder och skor är ju jätteviktigt att det är bra grejer. Likadant pyjamasar tycker jag spelar stor roll att de är mjuka och sköna och håller färg och passform då de små spenderar stor del av dygnet i dem.



Nu till något helt annat än MÄRKES-kläder: Såg en bild på en grön jacka med hjärtspänne från H&M på din blogg för ett tag sedan, som jag försökt få tag på i stl 92. Var hittar man den? Katalog, e-shop eller butik?! (om e-shop, skulle du vilja skriva adressen till jackan för jag har letat och letat, men kan omöjligen hitta den)

2010-09-03 @ 15:04:44
URL: http://miabw.blogspot.com
Postat av: Therese

ha ha kul med märkeskommentaren, det är ju inte så att du handlar dina kläder på NK med en massa Burberry, RL mfl att ha på dagis. Vad märkeskläder är, är nog en def. fråga. Lågpriskedjorna gör inte ens kläder i funktionsmaterial, går inte ha för mycket sånt som inte är bra när E är ute hela dagarna.Men Everest verkar även de ha bra grejer så kika där om du vill ha nåt. kramar

2010-09-03 @ 15:21:19
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag kan delvis hålla med den anonyme, även fast jag tycker att kommentaren var onödig. Jag älskar också märkeskläder, men jag kan tro att sådana som inte har råd tar lite illa upp. Sen handlar det ju om vad vi lär våra barn, ska de sätta sin identitet i kläderna?

2010-09-03 @ 15:28:22
URL: http://linaseto.blogspot.com
Postat av: Lina

Glömde säga att i år liksom året innan kör vi på www.lager157.com egna märke, en overall för 300 pix är inte illa. Kvaliten är dessutom super! Hoppas ni får en fin helg! Kram

2010-09-03 @ 15:29:42
URL: http://linaseto.blogspot.com
Postat av: Cdot

Jag måste säga att lite billigare kläder som tex kaxs på Kappahl och ytterkläder från Lindex funkar väldigt bra oxå. Jag vet att tex POP´s ytterkläder är bra, men jag har hemskt svårt för att betala så mycket för en overall tex. Det enda jag tycker är värt att betala extra för är lite dyrare skor. Men då får mina barn bara ett par var per säsong. När det gäller kläder så kommer jag lära mina barn att man behöver inte dyra kläder för att vara snygg eller speciell. Det är ens personlighet som gör en det och man behöver inte betala stora pengar för att se bra ut. Jag köper 99 % av mina kläder på budgetbutikerna.

2010-09-03 @ 15:58:36
Postat av: Katrin

Ja jag håller med dig! Och hoppas du inte tar åt dig!?! För det ska du absolut inte göra heller!!



Det är väll upp till var och en vad man köper och klär sina barn i. Jag blandar allt möjligt! Så länge jag tycker det är fint och verkar bra så struntar jag faktiskt i vart det är köpt eller vad det är för märke. Är ju inte det som är det viktiga liksom!



Sen precis som för E är Leos dagis också ett ur&skur och nu på ny större avd har jag verkligen märkt att det är så! Behöver köpa mer av allt om man inte orkar tvätta varje dag, och vem gör det..?



Nej gör som du/ni vill och strunta i andra.

Och speciellt i anonyma som alltid tycker så mkt men aldrig vågar stå för det fullt ut ändå..



KRAM

2010-09-03 @ 16:01:54
URL: http://vardagenvar.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller med dig, när det gäller skor och ytterkläder har vi alltid satsat på lite dyrare märken och kvalite, just Didriksson har vi haft både overall och regnställ och varit jättenöjda med!

Ta inte åt dig av anonyma kommentarer!!



Kram och Trevlig Helg!

2010-09-03 @ 16:12:13
URL: http://www.frusofie.se
Postat av: Matilda - Livet som ung tvåbarnsmamma

Vi har köpt tre overaller i år, en Didrikssons och en Molo till M. Hade Didrikssons förra året och var supernöjd! Har dock aldrig haft Molos förr. Till minsta tycker jag att po.p är bra så det har vi till Leon. Verkligen en djungel bland vinterplaggen!!

2010-09-03 @ 16:18:51
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: Therese - Colins mamma

Vad är pinsamt med att du väljer märkeskläder? Då är det desto mer pinsamt att fälla en så dum kommentar :P

Särskilt ytterkläder tycker jag att man vill ha av bra kvalitet, och då får det gärna vara ett märke som är bra! Är ju som du säger, vi vill ge barnen det bästa så klart! Det är väl upp till var och en att avgöra vad det är. KRAM

2010-09-03 @ 16:34:43
URL: http://hostherese.blogg.se/
Postat av: Tindra

Jag tycker att när barnen börjar bli äldre då ska man satsa på kvalite, dem sliter ut kläderna mer,dagis start m m, oftast så håller inte biliga kläder i längden.....

2010-09-04 @ 09:43:09
URL: http://tindraohara.blogg.se/
Postat av: Erika svarar:

Lina: ang. den anonyma kommentaren , förstår inte varför de som inte har råd skulle ta illa upp ifall om jag köper "märkeskläder" inte direkt så att jag shoppar gucci, burrberry och RL på NK och kan använda på barnen på dagis och även om jag skulle ha råd, skulle de inte få använda kläderna där, för jag vet inte hur mycket fläckar jag inte fått bort på kläder från förskolan E kommit hem med, trots vanish ;-)



Jag kommer inte lära mina barn att sätta identitet i kläderna, utan gör precis som jag själv är uppvuxen med, blandar både "märkes" och vanliga plagg från H&M , lindex mm.

Det tycker jag är en god kombination :-)

2010-09-05 @ 20:54:58
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag håller helt med dig och flera andra som kommenterat. Efter att ha haft barnen på Naturförskolan i tre år så vet jag hur viktigt det är med kvalitet på ytterkläderna och där är det faktiskt så att man får vad man betalar för. Jag vet inte hur många billiga set jag har kastat för att de slitits sönder löjligt fort. Det blir mycket pengar i längden, pengar som jag hellre lägger på ett eller ett par dyrare plagg som håller hela säsongen. Min dotter hade en sån lila overall från Didriksons förra året och den var helt outstanding! Kommer själv att köpa en jacka från Didriksons i vinter :)

2010-09-06 @ 20:31:16
URL: http://sofiaisobel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: