Långpromenad & 7 A.M.

Jag satte på mig extra varma, sköna kläder efter lunchen eftersom det är minusgrader nu och gick sedan ut med Ludwig.
Vi var själva då för Marcus & Elwira hade strax innan åkt iväg på lite "far och dotter-tid" :-)
Vi gick en lååång promenad ute i solen och njöt av att bara vara. Ludwig somnade efter en stund och sussade så sött i lite över en timme. När jag var på väg hem så slog han upp sina stora, pigga blå igen :-)

Jag fick följande fråga ang åkpåsen 7 A.M.:

"Sag såg att du har haft en 7 a.m åkpåse till Elwira. Jag funderar på att köpa en till min 4-månaders dotter. Nu undrar jag om du rekommenderar den? Detta är första barnet och man vet inte så mycket. Kollade nämligen på lite bilder och ser inte att du använder den.. man ska ju kunna använda den tills barnet är 4 år gammal. Åhh snälla hjälp mig. Och en till fråga, använde du overall under åkpåsen. Tack i förhand!"

Svarar här eftersom svaret blir lite längre :-). Åkpåse är förmodligen det bästa och smidigaste att ha till små barn just för att man slipper klä på dom så mycket då de bara ska sitta i vagnen.
Med Ludwig nu i höst så har det länge räckt med en fuskpolo och hans vanliga kläder under.
Minns att jag tyckte samma med Elwira att det var supersmidigt att bara kunna ha en tunn liten ulloverall på henne under hennes första vinter och bara sätta ner henne i Bugaboon vi hade då och traska iväg :-) Tittade på Bugaboos egna åkpåsar då men de föll mig aldrig i smaken då de är så tunna.

Förra vintern då hon var lite äldre och princip alltid när vi gick ut så var vi ute för att låta henne få gå själv samt leka utomhus. Då fungerade det inte för oss att ha åkpåse längre. Ingen bra kombo med smutisga eller fuktiga ytterkläder i åkpåsen efteråt..
Även om det gick öppna upp åkpåsen nedtill för att kunna låta skorna sticka ut så ser var ju inte ytterkläderna helt rena efter lek & bus i snö och slask.
Jag kunde heller aldrig vara ute med henne bara för att hon skulle få "åka vagn" för sällan ville hon bara sitta i vagnen, så att behöva klä på/av för att komma ner och upp ur vagnen skulle ju inte fungerat.

Vi hade 7 A.M.s största modell "evolution" och såhär i efterhand borde jag inte köpt den stora varinten, eftersom jag inte använde den till henne tillräckligt. Bild ur arkivet på den rosa finns HÄR.
Tidigare i höst köpte jag nu istället till Ludwig "le sac igloo"  största modellen i Large som kostar lite mindre och är inte lika stor, men går att använda upp till 3 år.
Det jag verkligen gillar med 7.AM:s åkpåsar är att de har smarta detaljer, sitter bra på vagnen (ska passa alla vagnar) och är sådär tjock, varm och mysig samt har de snyggaste åkpåsarna på marknaden enligt mig.
Idag satte jag även på fuskpälsen på åkpåsen som blev en extra snygg detalj. Fuskkragen fanns inte till modellen vi hade tidigare.

Idag var det riktig vinterkyla här så Ludwig fick ha fleeceoverallen från Molo och tossar på fossingarna när han satt i vagnen.
Just nu tycker jag åkpåsen är jättesmidig framförallt fram och tillbaka till och från förskolan då vi slipper klä han så mycket och på Ludwigs avdelning har de även alltid samling på morgonen, perfekt att inte behöva klä av han så mycket. Elwiras avdelning är ute direkt från start de flesta dagar så hon måste ha bra kläder på sig direkt efter att lämnat hemmet.
Kommer fortsätta att ha stor användning för åkpåsen till Ludwig men Elwira vill ju ofta gå som sagt så för henne fungerar inte det här med åkpåse ;-)Ludwig går också gärna men än är han rätt nöjd med att sitta i vagnen också ;-)

Är så glad i kropp & själ idag och promenaden med Ludwig gjorde gott och jag tror det är nyttigt att ha några timmar med egentid med bara ett barn i bland.
Känner mig laddad med energi men nu är det faktiskt dags att krypa till kojs, med ett litet fånigt leende på läpparna, är bara så stolt över våra barn :-)
Ludwig sussade gott utomhus i sin svarta åkpåse från 7 A.M. idag och invigde även fina fuskpälsen till :-) Ser ni frosten på gräset?
I själva åkpåsen finns en fleecefilt som syns här på bild som går att ta bort. Går även vika upp kanten
Kan inte få nog av min prins och det är omöjligt att sluta pussa på hans pussmun och de goa kinderna!

Postat av: Kidelinbloggen - Therese

Bra att du besparade dej från att köpa Bugaboos påse. Vi köpte den och ångrade det då den inte alls funkade på vintern. Saga var alltid kall fastän hon hade ytterkläder, filtar och påsen så den ersattes av en 7 am. Det enda jag inte gillar med den sistnämnda påsen är att jag tycker inte den sitter bra i vagnen faktiskt. Har försökt spänna ät den ordentligt men misslyckats...

Så rofyllt med sovande barn, fin han är.

2010-11-08 @ 23:48:59
URL: http://www.kidelin.se/blogg
Postat av: Sandra

Så fin han är! Åkpåsen verkar jättebra, vi har en gammal åkpåse men skulle nog gärna ha en ny. Fast den fyller sin funktion i varje fall. Alvin har inte alls gillat att sitta i åkpåse sedan han började gå, nu vill han knappt ha någon filt om han åker vagn.



Vilken storlek har Ludwig på sin Molo flecceoverall? Funderar på att köpa en till Edvin men vet inte riktigt vilken storlek jag ska ta..



Kram!

2010-11-09 @ 08:09:06
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Johanna

Han ser ut och ha det så jätte skönt

2010-11-09 @ 09:07:27
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Candre

Tack så hemskt mycket för svaret,uppskattas verkligen. Åkpåsen ser så himla mysig ut. Har faktiskt beställt en i L i färgen Cafe nu. Längtar tills den kommer. Tack åter igen för en underbar blogg.

2010-11-09 @ 09:25:16
Postat av: Nina

Så himla söt! Och kinderna ser verligen för goa ut ; )

Kram

2010-11-09 @ 10:00:13
URL: http://petitfashion.se/
Postat av: Lina- barnshoppingbloggen

Åh så gosigt det såg ut...

2010-11-09 @ 10:10:51
URL: http://barnshoppingbloggen.blogg.se/
Postat av: Petra

Vilka underbara bilder:)Tycker det är svårt at välja åkpåse ,vill ha en ny till Nova hon e så frysen men samtidigt avskyr hon att åka vagn,men det går ju inte att bära henne överallt heller haha ibland lyckas hon ju somna;)skulle behöva en varm så jag vet i itusan vilken som passar oss bäst,eftersom hon kommer att gå lite till vintern oxå?kraam

2010-11-09 @ 10:48:06
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: Therese - Colins mamma

Så mysigt det ser ut i vagnen. Ibland önskar man att få ligga sådär gott själv :)



Kram kram

2010-11-09 @ 12:00:53
URL: http://minbebis.com/blogg/hostherese
Postat av: Nathalie

Jätte fin åkpåse och den verkar jätte mysig att sova i:) ingår fuskpälsen? vart köper man åkpåsarna? Vi har UJ´s åkpåse men den är inte så tjock..

2010-11-09 @ 14:51:19
URL: http://nathalieboquist.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Jag skulle gärna ha en egen åkpåse att ligga i på tunnelbanan idag.. Brrr.. Men vad jag älskar snön :)

2010-11-09 @ 18:07:09
URL: http://sharpen.blogg.se/
Postat av: Therese

Sötnosen och hans lilla mun :) Kul att ni är nöjda med åkpåsen, den hade nog varit lite stor för en nyfödd i liggdelen men perfekt som han är nu och uppåt. kram

2010-11-09 @ 20:08:15
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Sofia - mamma till Amanda

Så mysigt det ser ut för söta lilla Ludwig i åkpåsen. Jag förstår att du inte kan sluta pussa på honom! :)

2010-11-09 @ 21:19:30
URL: http://sofiaahlehjelm.blogspot.com
Postat av: Josefin

Tror att jag ska köpa en 7 am till min yngsta dotter. Har en iCandy Peach till henne och funderar på om det räcker med en medium.



Du har väl sett att de finns till dockvagnar också, kanske något för dottern? : ).



http://www.amazon.com/Enfant-Dolls-Stroller-Replica-Orange/dp/B0012MV7QQ/ref=sr_1_12?s=baby-products&ie=UTF8&qid=1286448300&sr=1-12

2010-11-11 @ 20:16:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: