Flaska, mat & amningssnack

Tycker vissa är så lustiga som jag får höra säga " Jamen bebisar äter ju hellre från flaska än bröstmjölk, eftersom det kommer snabbare från flaskan" och tycker det är så fel att säga så, för det gäller ju långt ifrån alla!
På min mjölkproduktion har det aldrig varit fel på och jag kommer aldrig glömma första gången när mjölken rann till då Elwira var nyfödd, när jag stod i duschen och det bara sprutade rakt ut från bägge boobsen, haha!Här kommer det snarare för mycket ibland än för lite :-) och bägge mina två små har gått upp fint i vikt av enbart min bröstmjölk, vilket jag är glad för.

Personligen har amning varit det allra smidigste för mig, har alltid fungerat exemplariskt redan från start med Elwira och sedan också Ludwig.
Alltid tyckt att det är så smidigt,räcker med att ta med sig någon blöja och wipes sedan har jag klarat ,mig på det det på en hel dag om vi är borta med bägge barnen, använder inte ens skötväskan till vardags (om vi inte ska vara borta längre och måste ha om byten mm med oss)
Nu är det iofs lite mat till Ludde som också ska tas med, men han är ju större nu men fram till 6 månader har det bara varit bröstet i stort sett och det har han mått jättebra av.
Av egen erfarenhet så vet jag att det är lättast att amma, nu när jag kan jämföra med både flaska & amning dvs.

Nu har jag verkligen märkt att barn är olika, Elwira åt både gröt och mat från 6 månaders ålder och någon vällingflaska till kvällen.
Hon är en matglad tjej, så hon är iallfall en bra förebild för Ludwig  som kan visa hur det ska gå till när Ludde börjar bli mer intresserad för maten sedan ;-)
Och man kan absolut inte jämföra någon med henne, för hon är som en kocka med det mesta hela hon.
Men än så länge är han inte speciellt intresserad av varken mat eller gröt.
Men vi har tålamod med vår lille prins och han får smakisar fortfarande och sitter ju med oss vid matbordet varje mål.
Vet att mat har med mognaden att göra och så småningom kommer  han ju bli mer intresserad av maten.
Så länge han växer fint och går upp i vikt och mår bra finns det inget att oroas för, och Ludwig är minst sagt en nöjd kille som växer och verkar må prima! är stolt över min krop, hur bra den fungerar.

Skrev ju lite att jag har börjat trappa ned på amningen tidigare idag. Nu slinker enbart välling ner, utan att jag behöver blanda med bröstmjölk så det är toppen!
Har tagit ett tag att fått honom att ens "ta" flaskan men nu så! Snart kanske jag kan börja jobba lite med :-)
Ammade i morse och vid lunchtid sedan har han bara fått flaska resten av dagen men nu till kvällen fick han amma och slöt ögonen direkt och somnade efter en minut, himmelriket sa Ludde ;-)
Får se hur länge jag fortsätter amma morgon & kväll, just nu känns det lättast att iallfall amma till kvällen eftersom han somnar sött efteråt.

Ska också tillägga att jag inte tycker det är fel att ge flaska, exempelvis de som inte kan amma har ju inget annat val och då är ju flaska en självklarhet! viktigast att barnet är mätt.
Och var och en förälder väljer och vet vad som är bäst för just sitt barn och det gäller ju det mesta. Det jag skriver är vad jag tycker och vad som är mina/våra erfarenheter.
Amning är ju det mest naturliga som finns och amningen ger ju inte bara mättnad utan tröst, närhet på ett attat vis än flaska. Tror faktiskt bägge våra två små är så nöjda mycket just tack vare amningen.

Jag är glad att jag kunnat/kan amma och tycker det är världens mysigaste, framförallt på morgnarna och kvällarna då vi kan mysa lite extra i sängen och liggammar, det är absolut två av dagens höjdpunkter!

Närheten och kärleken när den är som bäst :-)

Bild från arkivet på en ammande Ludwig,här 3 mån

Postat av: emmaa

jag blir så glad när nån ammar nuförtiden det är så tråkigt att de flesta väljer flaskan. det är ju trots allt de bästa för barnet o dom behöver ju närheten =)

2010-05-31 @ 19:57:36
URL: http://cherrybombshell.blogg.se/
Postat av: sandra

Konstig kommentar du fått! Fast jag kan tycka det är tråkig med kommentarer om att man ger flaska också eftersom det oftast finns en anledning! Folk är bra på att ge kommentarer om andra :-) Jag tycker det är jättebra att man ammar om det fungerar, fungerade inte alls bra för mig med Alvin därav jag gav flaska från början med Edvin.. Ja det där med maten är väldigt olika har jag märkt. Tror inte vi hade problem med Alvin heller om jag minns rätt.. Hoppas nu bara att Edvin börjar äta mera och gå uppåt i vikt! Kram

2010-05-31 @ 20:02:45
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Kidelinbloggen - Therese

Folk har så mycket åsikter om andra än de själva, tyvärr...

Det där med flaska lät väldigt oriktigt i mina öron också men självklart är det individuellt. Själv had ejag också galet mycket mjölk så att det bara "sprutade" när jag pumpade när Saga var prematur och sedan ammade. Hon satte ofta i halsen för att det kom så fort och mycket så det där med flaska tycker jag som sagt lät lite mysko...

2010-05-31 @ 20:57:52
URL: http://htt://www.kidelin.se/blogg
Postat av: Kristine

Härlig läsning. Kan inte annat än att hålla med. Har inte heller några problem med mjölkproduktionen. Att amma är så mysigt. Kram

2010-05-31 @ 21:42:34
URL: http://ryttarmamman.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vilken skum kommentar, det är ju tvärtom.



Neo har med haft lite svårt att ta flaska men nu i tre dagar har det gått bättre. Ammar ju fortfarande och har inte tänkt sluta men vill ändå att han ska kunna ta flaskan ifall något händer samt dricka välling på kvällen.



Mat vill han inte äta, har fått börja om med smakisar och det fungerar någorlunda. Gröt äter han en portion 1-2 ggr om dagen.



trevlig kväll. Kram

2010-05-31 @ 23:31:51
URL: http://baradu.webblogg.se/
Postat av: Sanna

Fint skrivet om amning :)

Nu är min blogg öppen igen!

Kram

2010-06-01 @ 08:32:33
URL: http://www.detsannalivet.blogspot.com
Postat av: emmaa

hahah vad är det för konstigt med den kommentaren. =) nuförtiden tycker jag det verkar som dom flesta ger sina barn flaska istället för att amma och visst jag dömmer inte dom som inte ammar och de borde du ju veta sandra. =) men det enda jag säger är att man kan ju inte komma ifrån att amma är det bästa för barnet om det nu funkar för mamman. vad gjorde man förr i tiden.

2010-06-01 @ 09:23:34
URL: http://cherrybombshell.blogg.se/
Postat av: Mia ☆

Verkar vara ett väldans omdebatterat ämne det där :) Får se hur det blir för en själv den dagen det blir aktuellt!

2010-06-01 @ 09:56:20
URL: http://www.thelifeofmia.se/
Postat av: Katrin

Ta inte åt dig av ngt bara, ni gör som ni vill precis som alla andra gör som de vill! =)

Ni känner ju era barn bäst och så länge de växer är glada och mår bra, vad är det då som är fel?

Och vem har rätten att säga att det är fel att amma eller flaskmata? Det är ju upp till var och en! Och som sagt, vissa kan inte amma, då finns det inga val.

Huvudsaken är ju att barnet blir mätt.



Tycker det är jätteintressant att höra hur du gör då jag hoppas jag kan amma nästa barn nån gång i framtiden ;) Sen hur det kommer gå är ju en annan sak.. ;)



Fortsätt vara du och gör som ni tycker är bäst, för det är också bäst för er.

Kramkram

2010-06-01 @ 10:54:25
URL: http://vardagenvar.blogg.se/
Postat av: emmaa

konstigt hur folk ska misstolka allt man skriver.. jag ger creds till erica som ammat. varför ska alla tolka saker till de sämre jämt. Jag står för det jag tycker och det är tråkigt för dom som inte kan amma vad det beror på att extremt många inte klarar av att amma de senaste åren vet jag inte och det är deras ensak. konstigt att världens naturligaste sak ska vara så skambelagt att man inte ens ska kunna yttra sig utan att folk ska se det som ett påhopp. det är ingen här som påstått att man är en sämre förälder för att man inte ammar.??

2010-06-01 @ 11:17:10
URL: http://cherrybombshell.blogg.se/
Postat av: Tova

Vilket härligt inlägg, jag håller med dig fullt ut, det känns nästan som man inte "får" prata positivt om amning nuförtiden utan att folk blir arga och tar åt sig :/

Jag ÄLSKAR att amma, det tog sin lilla tid men nu njuter jag verkligen... är så underbart att kunna ge min son näring från min egen kropp.

Och jag tänker fortsätta så länge jag vill och kan, trots att vissa nästan "rynkar på näsan" åt folk som ammar efter 6 månader. Men herregud, det är ju naturligt!



Hoppas ni haft en fin kväll!

2010-06-01 @ 23:06:50
URL: http://trasslet.se
Postat av: ullisar

jag fick som du kanske minns höra exakt samma sak, och eftersom det stämde i vårt fall satte det sig som en tagg. jag hade väldigt gärna ammat fullt ut och längre än vad jag gjorde, men det funkade inte helt enkelt. och istället för att kämpa mig blodig (som jag bokstavligen gjorde med Maali) gav jag upp. Milla mår bamsebra och det är ju det viktiga!



en sak som jag måste kommentera är det Emmaa skrev allra överst. jag håller nämligen inte alls med!! amning är bäst för barnet om det också är det bästa för mamman, i alla andra fall är det inte bara obra utan också sämst. fysisk närhet kan du få på så många fler sätt än genom att amma ditt barn! annars hade det inte varit roligt att vara pappa/partner :)



lycka till med lille Ludde och flaskan! tålamod och målinriktning. ni kommer fixa det galant! och du behöver ju inte sluta amma helt såklart? är ju görpraktiskt att kunna amma över sommaren t ex när det är jättevarmt och barnet behöver få i sig vätska!

2010-06-02 @ 12:30:03
URL: http://ullrika.se
Postat av: Sara

Håller med, mysigt och smidigt att amma!

2010-06-02 @ 19:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: