Matvägrande prins

Det gick bra på BVC idag förutom med en sak som var som jag trodde, Ludwig hade halkat efter på vikt och längdkurvan.
Han äter extremt dåligt och går inte alls att mata med sked längre, eller det har alltid varit väldigt svårt ska jag säga.
Han får iallfall i sig små mängder när vi äter och gillar att äta själv, men det är för liten mängd han får i sig. Gröt gillar han inte alls och som sagt går inte heller mata honom, men jag försöker varje dag...
Välling går an och amningen har jag i stort sett slutat med, endast efter vällingen till kvällen får han amma för att somna.

Elwira har alltid varit extremt enkel med maten och alltid ätit allt och gärna (och allt annat med för den delen) "lilla lejongapet" har vi kallat henne :-)
 Så det här är dag & natt kan man säga och en helt ny upplevelse.
Väldigt enkelt och väldigt svårt, nu känner jag till bägge världarna om man säger och vet nu hur det är när man har det väldigt lätt med maten och svårt med det. Jag föredrar så klart det förstnämnda.
Hoppas bara det vänder med maten snart för det är inte speciellt roligt men går heller inte göra mer än att försöka så gott det går trots att det är svårt.

Ludwig är pigg och glad för övrigt och han verkar inte "fara illa" av det märkbart förutom att det nu syns på hans kurva då....
Han är dessutom extremt rörlig och aktiv så han skulle behöva mycket mer energi än det han får i sig.
Jag tänker inte oroa mig i onödan för det hjälper ingen och försöker ta det lite för vad det är om man säger så och vi får kämpa vidare helt enkelt.
Hoppas han kommer se och lära av syrran tillslut, älskade skatten vår!


Postat av: Nina - Glamourmamman

Lustigt att syskon kan bli så olika varandra :-) Olle har alltid varit extremt "lätt" med allt från sömn till mat, så det kommer säkert bli precis tvärtom nu ;-)



Kram!

2010-06-22 @ 18:37:04
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Petra

ja precis inget att oroa sig för ;)han ser ju inte liten ut alls, ibland stannar de ju bara upp i vikt kram

2010-06-22 @ 19:14:55
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hej! Jag har ju skrivit här innan om min son (som är en vecka yngre än Ludde) och amning. Han är också jätteaktiv- kryper, står och klättrar på allt, och gör ju av med jättemycket energi. Hans kurvor har också planat av, vilket inte är så konstigt! Han har dessutom legat tre (!) kurvor över på vikten tidigare så det har nästan känts lite jobbigt.. Men nu försöker jag tänka att det viktigaste är ju att han är pigg och glad och har energi! Det här med maten ordnar ju sig. Ammar nu bara någon gång på morgon och kväll. Han äter några gånger på natten men snart är det slut på det tänkte jag. Här funkar vällingen väldigt bra också! Är väl för att det liknar mjölken mest.. Ludde har ju världens bästa förebild i sin stora syster så det ska nog ordna sig! Trevlig kväll! Kram

2010-06-22 @ 19:27:06
Postat av: Kidelinbloggen - Therese

Kanske han bara har en period då han ätit sämre? Saga är väldigt upp och ned. Hoppas det snart vänder!

2010-06-22 @ 19:55:49
URL: http://www.kidelin.se/blogg
Postat av: sandra

Ja Edvin är ju likadan eller har varit men nu verkar det vända! Jag hoppas det i alla fall, ganska stressande tycker jag när dom inte får i sig tillräckligt! Hoppas det vänder för er med snart! Man kan ju inte tvinga i dem mat.. TUr att det inte blev någon farligt krock också! Kram

2010-06-22 @ 19:58:21
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Kristin

Har ju haft en matvägrare här hemma så jag vet ju lite hur det kan vara. Det svåraste är just att "inte försöka för mycket". Man vill så gärna att dom små ska äta, för att slippa ha perioder under dagen då orken helt försvinner, så man prövar allt och lite till. Vi har märkt på Nova att det går bättre om vi inte varierar maten så mycket. Ge henne samma saker med bara lite variation. Majs är något Nova gillar så ofta blandar jag det med något annat fisk/köttbullar/korv och då åker några bitar ner. Nu äter Nova mycket bättre men hon är kräsen och vissa dagar är det omöjligt, då erbjuder vi välling och oftast funkar det på kvällen när magen är riktigt hungrig. Hoppas ni hittar ett bra sätt att få lillkillen att vilja äta lite mer. Kram

2010-06-22 @ 20:24:34
URL: http://lillprinsessan.blogg.se/
Postat av: Katrin

Jag förstår att det måste vara jobbigt men du gör nog rätt i att inte tänka på det för mycket. Han kanske bara är inne i ngn period? Leo matvägrade också ett tag, bara välling vi fick i honom och knappt det ibland.. Men sen en dag åt han som vanligt bara.

Numera äter han knappt kvällsmat men tydligen massor till lunch, dagis då. Så det går nog väldigt fram och tillbaka för de små ;)

Så länge han får i sig vätska och nån mat och mår allmänt bra tycker jag inte du ska stressa upp dig iaf =)

Hopaps ni har en fin kväll, kram

2010-06-22 @ 20:41:15
URL: http://vardagenvar.blogg.se/
Postat av: Tindra

Jag har haft mkt problem med mat när det gäller min son Matteus, han hade trång matstrupe plus att han inte gapade alls när man kom nära med skeden, spelade ingen roll alls hur många timmar det gick mellan måltiderna....Jag matade honom med mina fingrarna.....typ ris o pasta, potatis, gick hur bra som helst....testa ska du se ;)

2010-06-22 @ 20:47:25
URL: http://tindraohara.blogg.se/
Postat av: ann

Vi har precis likadant hemma :(

Första, han åt hur bra som helst ända från första smakportionen så det var bara att öka på med mat.

Och lillebror han har inte varit nå intresserad av mat alls!! Ett par skedar går i sen börjar han skrika :(

Man blir ju lite ställd för nog hade jag väl lite i smyg räknat med att allt skulle vara lika lätt den här gången, men fy så fel jag hade :D

2010-06-22 @ 21:05:11
URL: http://annottosson.blogspot.com/
Postat av: Nathalie

Här har vi också en av varje! Stora tjejen har aldrig vart mycket för mat och kan gå länge utan mat fast hon är så aktiv så hon har alltid legat under normalkurvan. Men allt som är drickbart får hon i sig så det blir mycket smothies=)

Lillan gapar så fort hon ser något ätbart och ligger lite över kurvan istället. Tyvärr har inte storasyster lärt sig av lillasyster utan matar bara henne istället nu för att äta själv:/

2010-06-22 @ 21:56:37
URL: http://nathalieboquist.blogg.se/
Postat av: Pyttianna

Ja det verkar ju som det kan skilja sjukt mycket mellan syskon. Han kommer nog igång med maten som småningom ska du se. Han ser ju som sagt frisk och välmående ut. Han är fruktansvärt söt lilla Ludde. :)

2010-06-23 @ 00:02:13
URL: http://www.pyttianna.se
Postat av: Ingela

Jag vet precis hur du har det och med en liten tös som var för tidigt född där man var extremt viktfixerad så är det lätt att oroa sig. Men det kan ju finnas naturliga orsaker till att hans vikt inte går upp: han blir allt rörligare, han kanske har tänder på G och så kanske han helt enkelt inte är intresserad av mat? Vissa barn är ju så har jag lärt mig. MItt tips är att försöka slappna av trots att det är svårt och låta honom äta när han vill och det han gillar.



Det viktigaste är ju att han mår bra, vilket han verkligen verkar göra. Så fin!! :)



Kram!

2010-06-23 @ 07:21:38
URL: http://lifeofingela.blogspot.com
Postat av: Erika svarar:

Tack alla för era svar och "berättelser" av era erfarenheter!



Ludwig har ju tänder som är på väg upp och jag har också läst att "matvägran" kan bero på det.

Han har halkat ner lite på sin kurva, inget extremt men vi får ha det i tanken.



Han ser som sagt väldigt pigg och välmående ut så han verkar klara sig fint med det han får isig iallfall :-)



Kram!

2010-06-23 @ 09:41:49
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Tindra

Sv: Det är en stor nackdel med blogg är ju att det finns såna idiotiska människor som läser ens blogg o bara är spydiga o elaka av sig.....inte kul....Visst funkar det bra med att mata m fingrarna....min lilleman gillade inte sked alls.....hehe, knasiga småsöta barn :) ..Hoppas ni får en underbar dag vännen..kram kram....

2010-06-23 @ 10:14:36
URL: http://tindraohara.blogg.se/
Postat av: Vicki

Tyckte de på BVC att det var någon fara med han vikt??



Ibland behöver de extra mat om de är inne i en tillväxtperiod och är han dess utom rörlig av sig så går det ju åt mer.



Ger du burkmat eller lagar du mat själv till honom?



Vicki

2010-06-23 @ 10:49:43
URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com
Postat av: Cdot

För mig har det varit tvärtom. Min dotter (som blir 3 i höst) var inte intresserad av mat alls det första 15-16 månaderna. Inte gröt heller. Ammade bara. Och Välling drack hon lite efter 1 år. Jäkligt jobbigt var det eftersom man var förstagångsförälder och mer orolig. Dock klarade hon sig ju helt OK på bröstmjölk.

Min son (som är 2-3 vecko äldre än din Ludde) äter hur bra som helst. Jag började med mat när han var 6 månader och det tog ca 6 veckor sedan pt han bra. Han äter typ bara burkmat dessutom (med min dotter var det helt omöjligt, jag lagade maten)



Han äter gröt oxå OCH ammar fortfarande en del del, LOL. Välling är ingen hit ännu dock men det behöver han ju inte heller.



Pga hur det var med mitt första barn så är jag helt fascinerad över hur bra min son äter och tycker det är såååå enkelt nu att ha matrutiner vilket var skitjobbigt med min dotter. Föräldrar till barn som är matglada fattar inte hur enkelt dom har det, det säger jag bara.

2010-06-24 @ 18:55:13
Postat av: Erika svarar:

Cdot: ja då har vi det lite tvärtom som sagt. Men är nog glad att det gick så bra med Elwira och att hon var matglad från första smakisen, för som sagt som första gångsförälder hade det nog känts lite jobbigt som du säger.



Och vi var precis som du skriver sånna föräldrar till en matglad dotter och visste ju inget annat då, det rann ju som vatten och man fick nästan sitta med två skedar och mata för att hinna med, typ hehe



Men nu är det lite annat men går inte göra så mkt åt saken mer än att kämpa på, och jag är glad att han dricker välling. han smakar på typ allt men det är inget som är direkt jättegott tydligen. Får hoppas att det vänder när han blir lite äldre.



Kram & trevlig midsommar till er!

2010-06-24 @ 19:02:45
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Cdot

Han kommer säkert börja äta mer snart, du behöver inte vara orolig ;-) Han är ju bara 9 månader, många barn lever på bröstmjölk och välling till långt över 1 år!



Om du och din man är matglada så blir han säkert likadan, jag är väldigt petig i mat så min dotter har nog ärvt mig. Och vår son är mer som sin far. Thank God! ;-) Trevlig midsommar till er med!

2010-06-25 @ 20:12:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: