Påmind!

Skrev för ett tag sedan att mammaledigheten inte bör kallas "mammaledighet". Fick en kommentar då som gjorde mig påmind om att när Elwira var mindre så var jag faktiskt just "mammaledig".
För då tyckte jag det var skönt att vara hemma och bara mysa och gosa med Elwira.
Elwira har varit otroligt snäll & duktig sedan dag 1 och sovit och ätit och när jag var hemma så fick jag mycket tid för mig själv och då kunde man bara "vara". När Elwira sov så kunde jag också sova, hur skönt som helst, nu finns inte möjlighet till samma sömn.
Ludwig är också duktig och äter och sover på nätterna men är mer vaken på dagarna än vad Elwira var vilket inte gör någonting, men det är klart att jag kan känna att jag skulle vilja klona mig själv lite då och då när bägge barnen kräver min uppmärksamhet samtidigt. Kan ta ett exempel; när Elwira ska nattas så får hon först kvällsgröt sedan sitter hon i mitt knä och borstar tänderna/jag hjälper till, på med pyjamas och sedan sussa.
Om Ludwig då exempelvis inte alls vill ligga själv utan börjar skrika så är det svårt att kunna fixa allt med Elwira så som man skulle vilja, det känns jobbigt i mammahjärtat. (Tur att man har en bärsele;-)
Ludwig är dessutom en ganska sällskapssjuk liten kille som helst vill hänga i mammas famn och inte alls blir glad av att få ligga själv alla gånger, och det kan vara jobbigt då armarna inte räcker till bägge när man man är själv hemma dvs.
Oftast bör tilläggas går allting väldigt bra med mina två små och vi har bra rutiner, men vissa dagar har blivit smått kaotiska, men så är det när man har små barn, vissa dagar blir bara inte som man tänkt sig har jag märkt =)


Så det här med "mammaledighet" kan verkligen uppfattas olika från var och en beroende på hur barnet är osv.
Jag själv märker nu stor skillnad nu när Ludwig kom att det är svårt att få tiden att räcka till till, men det går.
 Den där "egentiden" som man hade när Elwira var liten finns liksom inte på samma sätt längre. Men de timmarna Elwira är på dagis så kan jag faktiskt få den där extra tiden både för mig själv och med Ludwig, vilket är skönt. (oftast blir det dock att jag måste tvätta eller städa då, men iallafall, haha)
Att "bara" ha ett barn

Jag måste dock påpeka att att få ett till barn ÄR verkligen dubbel kärlek men dubbelt jobb MEN är värt precis allting! är så tacksam att jag fått två underbara barn och dessutom en av varje känns som jackpot, kan inte sluta le vid den tanken =)
Är glad att vi fått barn tätt, eftersom det var vad vi ville och jag vet att dom kommer få så mycket glädje av varandra. Elwira är redan nu glad i sin lillebror verkar det som och är en så duktig sådan. Ska bli så roligt att se de små leka med varandra sedan.
Men vissa dagar får jag kämpa lite extra med att hitta en balans mellan att hinna med med barnen samt sig själv, vilket inte alltid är det lättaste. Ibland får man ta saker för vad det är och inte försöka göra någon big deal av det hela. Och som alla vet- Barnen kommer alltid först.


Postat av: Cdot

Jag vet precis hur det är, har ju en 2 åring och en 2 månaders :-) Idag är jag själv min sambo är på resande fot och min dotters dagis är stängt. Dagen har funkat bra hittills men ibland är det svårt när båda barn vill ha ens uppmärksamhet och "hjälp". Kvällen tycker jag är svårast, att lägga båda barn och göra det utan att det blir circus....

2009-11-26 @ 12:43:14
Postat av: Erika

Cdot: ja för mig börjar det "kännas" nu när Elwira knappt varit på dagis "kanske" dagar totalt) sedan Ludwig föddes. Är mysigt att ha bägge hemma så klart men skulle bland annat gärna vilja hinna ikapp tvätten och ta ett långt bad nu =)

2009-11-26 @ 12:50:41
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jag tycker du är fantastiskt duktig ska du veta. Eller "duktig" kanske inte är det rätta ordet egentligen? Vill säga att du är en fin mamma till dina guldklimpar.



Själv skulle jag inte orka med ett barn till men vi har haft lite olika förutsättningar + att jag är äldre vilket gör sitt till. Gud, jag önskar jag hade den energin jag hade för 10 år sedan. Skulle klara vakna nätter mycket bättre.



Kram

2009-11-26 @ 13:09:56
URL: http://lifeofingela.blogspot.com
Postat av: Rövarmamman♥

Min lilla tjej blir 1år den 20 dec. Så det ska bli sååå kul med 1-års kalas- laddar för fullt:)

Hoppas du får en fin dag!



O Erika- du e super duktig, wow att ha 2 små sötnosar, full fart tycker jag att det är med Ronja här hemma:)

KRAM

2009-11-26 @ 13:17:36
URL: http://roxenmo.se
Postat av: Jasmine

Ja, Alva är helt galen i Nicke, så det var nog ett bra köp! :)

2009-11-26 @ 13:18:01
URL: http://jassenilsson.blogg.se/
Postat av: Thina

Ja nog måste det vara rätt kämpigt ibland med två små barn. Jag hoppas att jag får ett "lätt" barn nästa gång så det inte blir så stor skillnad ändå. För själv har jag aldrig känt någon mamma"ledighet" hihi. Det var sömnlöst från första början med kolik från vecka 3! ;) Trots allt skulle jag vilja ha 3 små till slut för det är ju, hur jobbigt det än må vara emellanåt, det absolut bästa som finns! Älskar också att vara mamma :)

2009-11-26 @ 16:49:47
URL: http://superthiniz.blogg.se/
Postat av: Emme

Klokt tänkt och att döma av det vi läsare får ta del av i bloggen så tycker iallafall jag att du verkar ta dig tid till båda på ett bra sätt & vara en duktig 2 barns mamma :-)

2009-11-26 @ 17:40:56
URL: http://emmesprinswilliam.blogg.se/
Postat av: Emma

Du har helt rätt, mammaledighet är inte ledighet. Jag har "bara" en dotter än så länge, hon fyller snart ett. Men, det är en till liten en på gång, vi ville också ha barn tätt som ni och jag är medveten om att det inte kommer vara enkelt alla gånger, jag tycker det är kämpigt många dagar nu. Jag tänker bara på vilket utbyte som kommer att ha av varandra när de kommer tätt och det där med egentid får jag ta på kvällarna eller sen när barnen är stora :)

2009-11-27 @ 06:13:35
URL: http://hemmahosmammaemma.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: