Förskoleplats

Idag har jag, M och Elwira varit och kollat på en förskola som vi tänkt placera Elwira till hösten. Det är en privat förskola och en såkallat "ur och skur" förskola. Jag var lite fundersam först över om det skulle vara svårt att hitta någon bra sådan här eftersom vi bor mitt i stan, så jag blev väldigt glad när jag fick höra om det här stället.
Det ligger dessutom 10 meter ifrån M:s jobb, så det kan inte bli bättre. Samt att det tar max tio minuter att gå dit hemmifrån.

De är max 11 barn och de är tre förskolelärare som jobbar åt gången, så det är perfekt. De har även en egen kokerska som lagar maten varje dag.
När vi kom dit så låg alla barnen och sov nerbäddade i vagnar utanför, och det är också jättebra att de gör det, jag tror även det är förebyggande mot sjukdomar, och att de mestadels är utomhus och leker på gården.
Tre gånger i veckan går de även till större parker med barnen.

Det verkar toppenbra och vår tanke är inte att Elwira ska behöva gå en massa timmar om dagen, kanske max 3 timmar om dagen i början, och sen får man ju se om det ska bli mer eller mindre M skulle kunna vara hemma hela tiden med lillan men vi båda tror att det är bra för hennes utveckling att träffa andra barn och vuxna en stund per dag.

Det ska bli spännande att hon ska få vara där i höst! Stället känns bra och tryggt så jag tror det kommer bli toppenbra, min magkänsla säger att  det blir bra :-)


Postat av: Ingela

Vad lustigt, hade tänkt att fråga när och på vilken slags förskola som ni hade tänkt E börja på. :-)

Jag tror ur och skur är jättebra! Vi hoppas få plats på en förskola (också privat) som har mkt rörelse och aktivitet som pedagogik och som lagar egen mat utan socker (samt närproducerad och ekologisk).

2009-03-20 @ 16:55:29
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag rekommenderar varmt ur-och-skur! Izabelle går på en sådan och det är kanon!! Det enda är att det blir lite dyrt med alla ombyteskläder, men det har man igen i kvalitet! Och i att man inte behöver vab:a lika ofta som andra, för barnen är mycket mer sällan sjuka när de är ute. De är inte uppi varandra som de är inomhus och frisk luft är ju allmänt stärkande :)

Lite tips ang. kläderna är att lägga pengar på varma overaller mm på vintern, och köpa billigare regnställ, för de går sönder fort och det gör de oavsett pris. Och att fleecefodrade regnställ är ovärderliga på hösten och våren! Fleece öht har jag upptäckt är ett kanonmaterial för ungarna!

2009-03-20 @ 19:31:55
URL: http://vildvittra.net
Postat av: ullisar

åh det låter bamsebra! vi ville jättegärna haft Maali på ett sånt dagis men av flera orsaker funkar det inte (t ex kunde hon ju inte gå när hon skulle skolas in). det låter såå lyxigt med så många fröknar på så "få" barn! håller tummarna för att ni får plats här!



ps. angående den där galan så håller jag ju med dig! var kanske lite otydlig... sorry!

2009-03-20 @ 21:45:14
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Sofia

SV: öht=över huvud taget :)



Ja, Didrikson är bra, men de kostar ju en slant också. Abeko är lika bra och är lite billigare. Som sagt, de går åt. kanske inte så mycket när de är i Elwiras ålder, men i 3-4-5-års åldern slits de illa.

2009-03-20 @ 21:59:28
URL: http://vildvittra.net
Postat av: ullisar

nu blir det en märklig korrespondans på två håll! jag svarar hos dig också (annars svarar jag ju nästan alltid i egen blogg om kommentaren gjorts där)!



nädå, det var inga problem fastän hon inte kunde gå. det var bara vi själva som tänkte ett steg extra och kom fram till att ett ur&skur-dagis inte hade funkat så bra eftersom hon avskydde (-skyr) att vara utomhus i sina michelinkläder... kan jag förstå. hon kunde ju inte röra sig första veckorna. hon var bara glad på sitt dagis (i början) när hon fick vara inomhus. eller när hon fick gunga eller åka rutschbana! men det kunde hon ju inte göra hela tiden när hon var ute :)



nu har hon som tur är lärt sig att vara nöjd med att bara stå, och att iaktta eller leka stående vid sandlådan. hon vågar röra sig lite mer också.



hursomhelst så röstar jag ändå för uteförskola när det gäller andras kiddisar! och Elwira kommer säkert gå när hon är så "gammal" vår Maali är ju väldigt sen med sitt promenerande!



nu ska jag försöka sova. jobb hela helgen...



tjo!

2009-03-20 @ 22:06:18
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Nina

Vad skönt att det har löst sig med dagisplats. Vi väntade och väntade in i det sista, och trodde först det skulle skita sig. Men 3 veckor innan start så blev det en plats :-) Ha en härlig lördagkväll!

2009-03-21 @ 18:29:01
URL: http://glamourmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: