Lite sega chocolate chip cookies

Istället för semlor i dag blev jag så sugen på att göra stora cookie så sagt och gjort så slängde jag ihop ett gäng på förmiddagen tidigare. 
Mums vad goda de blev! sådär lite lagom sega som jag ville ha dom, och framförallt stora.

Jag gjorde så här:


Ingredienser


Vetemjöl knappt 5 dl)
Bikarbonat 1/2 tsk
Salt 1/2 tsk
Smält smör  ca 150 g osmält
Farinsocker (2 1/2 dl)
Socker (1 1/4 dl)
Vaniljsocker 1 tsk
1 ägg
1 äggula
Hackad choklad ca 200 g


Portioner: ca 8 STORA (beror på hur mycket deg man äter upp ;-)  jag tog ca 1 dl per hög, men självklart kan man ta mindre så man får flera små kakor
Tillagningstid: ca 30 minuter


Tillagning
Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål och ställ åt sidan.

Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.
Tillsätt mjölblandningen och rör ihop, rör inte för länge.

Blanda i den hackade chokladen.

Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper (någon deciliter deg per hög) sprid ut dem ordentligt.

Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.


Postat av: Therese

Mmmh vilka goda, du får komma och baka i vårt nya kök, idag blev det klart med banken så vi flyttar på lördag enligt tidigare plan. Sjukt söta uggsen från Farmor, du får ta en bild när hon har dem på sig. Vad söt hon var i vår gamla retro tröja den röd/vita. Puss

2009-02-24 @ 15:31:14
Postat av: Petra

Såg inte helt fel ut:-)

2009-02-24 @ 17:24:47
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: Rebeccas.se

Åh de ser helt underbara ut! Jag har inte hittat något bra recept på Chocolate chip cookies, ska absolut testa!

2009-02-26 @ 11:47:12
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: Chrille

Svårt att inte äta upp degen men det blev ändå ganska många. Jag gjorde dom dock inte så stora. Jätte goda blev dom. Rekommenderas starkt!

2011-04-02 @ 16:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: