"Dagis garderob"

Har redan ett x antal plagg som haft oturen att blivit lite förstörda av dessa förrädiska fläckar och det har vi att "tacka" förskolan. Inget fel med förskolan, för de har ju inte möjlighet att vara lika noggranna att försöka hålla allt kladd borta som hör till dom små liven som man kan vara med ett barn. Men de verkar trots allt vara ganska noggranna med att se till att de har rena kläder och framförallt rätta kläder för ändamålet.
 Kladda är ju kul och klart dom ska få ha kul, de är ju barn och ska få vara det. Vad är det det står på via paketen.. "smuts är bra" jo det håller jag med om :-) Det är inte så att jag inte låter Elwira få kladda, det får hon så klart men då tar jag kanske exempelvis av tröjan, eller sätter på henne en haklapp med ärm eller dylikt för att undvika pensträck och blåbärsfläckar och sånt extra roligt ;-) man kan ju inte komma ifrån allt-långtifrån men lite kan man ju "förebygga" och ha lite sunt förnuft,  ja ni hajjar?
 Jag gillar det här med "hel och ren ska man vara" som M:s mormor tydligen alltid sa :-) men så pedant som hon verkade vara kommer jag aldrig bli.

Det tråkiga är bara att vi måste börja köpa mer slit o släng kläder på exempelvis H&M och liknande , och jag gillar inte alls deras kläder- bortsett från en och annan söt klänning vi har från kedjan.
Men det är ju inget kul när kläderna hon har på dagis blir förstörda då tappar jag suget för at klä henne i det jag vill (ikväll är jag bara så trött på fläckar...)  Kläder är just bara kläder men jag tycker också det är roligt med lite finare plagg som gärna får förbli fläckfria, men som sagt inte några finare plagg till förskolan framöver.
Men ytterplaggen kommer jag fortsätta vara noga med att de är funktionella och håller kvalitén´, även fröknarna på på förskolan tyckte det var viktigt med bra ytterplagg och eftersom hon går på ur och skur så är det ju lite extra viktigt kanske.

Har skaffat ett gäng med tights (istället för mjukisbyxor) och nu behöver vi mest tunikor och andra överdelar som hon kan använda som "dagis kläder"  Så nu blir det olika garderober för Elwira, den vanliga garderoben med lite finare plagg kommer alltid att finnas och den tråkiga "dagis garderoben" har börjat växa så smått just nu :-)

Postat av: Matilda - Mercedes mamma & Mini i magen

hehe, har hört det där om att kläder förstörs och de sa de också till oss när vi var där och kikade ;)

Så vi har bunkrat upp med en massa "baströjor" från H&M och Lindex, sånt som är okej att kasta sen.

sen får hon ha de lite finare kläderna hemma och när vi är ute för då blir det inte lika mycket fingerfärg och tuschpennor som kladdar =)

2009-08-17 @ 21:48:59
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: Anonym

din dotter är dryga ett? hör du hur du låter?

2009-08-17 @ 22:16:39
Postat av: Stilettklackar&Barnvagn ♥Bloggen med allt för shoppingtokiga mamas och coola kids♥

Jag tror att det hänger lite på vilken förskola man har sina barn på också...På vår förskola leker de som vanligt,barnen får givetvis vara barn och kladda,men personalen tar på barnen förkläden när de ska måla eller byter till en annan tröja om de ser att det är köttfärssås till lunch om barnen har ljusa tröjor!

Tyvärr fungerar det ju inte så överallt...

Lycka till med "baskläder"-shoppingen! / Ulrika

2009-08-17 @ 22:55:06
URL: http://stilettklackarochbarnvagn.blogg.se/
Postat av: Emma

:) åhh ja skit nice :)!

2009-08-17 @ 22:59:32
URL: http://babiidarling.blogg.se/
Postat av: Erika- one chic mama

Anonym (stockholmare): Elwira är 1 år & fyra månader, så värre kommer det bli med kladd och spill så det är bara bunkra upp med slit o släng plagg :-) och svar på din "fråga" Nej, jag hör inte hur jag låter?

2009-08-17 @ 23:18:08
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: barnshoppingbloggen //Anna - VINN leksaker för 300:-!

Inget fel på H&M's kläder alls tycker jag! Jag var pecis som du innan dagisstart, trodde kläderna skulle va lika fina som förr, yeah right, det blev inte riktigt så. Nu efter 3 år på dagis bryr jag mig inte lika mkt plus att jag inte köper lika mkt dyra plagg. Inte värt det. H&M, Lindex o t.o.m Kappahl har billiga SNYGGA preppy/tuffa kläder som liknar de dyra. Man behöver inte alltid stirra sig blind på märket.

Min dotter anv mest leggings/strumpbyxor och enkla klänningar eller tunikor till, men även tuffa jeans och söta tröjor :)

På dagis är det ingen som vet eller bryr sig om ens dotter har en jeanskjol från Nova Star eller en från H&M ;-) Där är praktiska funktionella plagg a och o. Lycka till med inköpen!

2009-08-17 @ 23:27:52
URL: http://barnshoppingbloggen.blogg.se/
Postat av: Therese

Det där lät trist men fläckar är ju iten roliga, speciellt inte på finare och dyrare kläder för då känns dem ju verkligen förstörda. Annars om du itne vill köpa budgetkläder och itne vill att hon ska se ut som "alla andra" kan du ju försöka köpa finare kläder men i praktiska färger kanske. Mörkare kläder som inte fläckar syns på...

2009-08-18 @ 06:44:01
URL: http://likie.webblogg.se/
Postat av: Therese

Jag hör hur du låter :)) tycker det är trist när

saker förstörs oavsett orsak. Jag ska se till att

köpa slit& slängkläder till dagis. Hoppas inte fler

fina kläder förstörs nu. kramar

2009-08-18 @ 09:08:12
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Jacks mamma * Ung, snart högskolestuderande mamma*

Vi kommer också ha två garderober till Jack, det gör mig inte så mycket om Lindex plagg osv blir förstörda på dagis men P.OP kläder osv behöver ju inte bli det ;)

2009-08-18 @ 09:13:05
URL: http://jacksmammas.blogg.se/
Postat av: Sandra

Så var det när Alvin började också.. Jag har inte alls några fina kläder i hans låda på dagis längre och tar ofta på honom lite billigare t-shirts under eftersom det blir mycket fläckar. Det som är svårt med att ha en pojke är att det är antingen jeans eller mjukisbyxor som man kan använda oftast, till flickor kan man köpa tights och strumbyxor iaf :)

2009-08-18 @ 09:17:18
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: sarah

Testa galltval mot flackarna - det funkar pa allt!

Lycka till med basplaggs shoppingen;)

2009-08-18 @ 09:30:43
Postat av: EVAMY - livet med Alva och hockeyspelarn

Jag är inte så bra på att inte svära om jag säger så, tur att Alva inte börjat prata ännu!



Du är så himla lik en tjej jag känner, hon är också från västerås!

2009-08-18 @ 10:08:53
URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: Erika- one chic mama

Sarah- Galltvål, ja det tipset har jag fått förut måste ta och skaffa en =)

2009-08-18 @ 11:31:28
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Nicole - mamma till C

Jag får rysningar när jag läser. Vi är nog lite lika där med kläder och förskola. Jag kan inte klä Chloe i vad som helst bara för att det är dagis. Lite propert måste det ju vara.

Kladda med haklapp eller utan tröja går bra... eller ha ett par slit och släng kläder som man ändå ska slänga.

2009-08-18 @ 12:45:49
URL: http://nicoleb.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag gillar verkligen Lindex och HM så jag behöver aldrig oroa mig för att nåt dyrt blir förstört, däremot är det ju tråkigt när det blir fläckar.. Jag köper aldrig billiga "skitkläder" till dagis utan de har sånt som jag tycker är snyggt rent allmänt. Kanske jeansleggings och en tröja eller blus till. Tycker själv att mina flickor är fint klädda på dagis men funktion är nr 1. Jag skulle aldrig vilja att de blir passiviserade av sina "fina" kläder, att de inte leker och busar runt med alla andra för de är rädda för att "skita ner sig".. Mitt bästa tips är att köpa toppar i lite mörkare färger, då syns det inte lika mycket!

2009-08-18 @ 13:24:30
Postat av: Eva

Varför sätter du in en sån liten tjej på dagis är min första undran då du bara går hemma? och sen ska du väl va mammaledig? Men alla är vi olika och du gör som du vill..det var bara en liten fundering..

2009-08-18 @ 14:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: