Sjuka barn

Jag och M har precis kommit hem från ett föräldragrupps möte på BVC nyss och idag var det "sjuka barn" prat, började klia på hela kroppen när BVC tanten pratade om löss, mask, molusker och alla möjliga barnsjukdomar. Usch
, och senare när Elwira börjar dagis kommer hon förmodligen åka på det ena och andra som alla ban gör. Kan man inte bli dagmamma, men bara till sitt eget barn =) nej skämtosido de måste ju "tyvärr" få i sig alla bakterier.
Men jag blir lite smått äcklad när jag tänker på alla sjukdomar och bakterier som härjar på dagis...

De berättade även om vissa förskolor som de provat använda desinfektion gel på både barn och vuxna där och även hemma i familjerna och då hade sjukdomarna minskat drastiskt, för det går ju annars bara runt runt runt.
När Elwira börjar på dagis så ska jag nog ta upp det som förslag, kan ju inte skada.
Och att de inte använder samma handuk, utan engångs servetter, ja det finns många små saker som jag absolut tror kan minska smittorisken. Allt går ju inte undvika så klart och man kan ju faktiskt inte se allt, men vissa saker kan man försöka förebygga.

Passade på att väga och mäta Elwira och hon "följde kurvan exemplariskt" enligt BVC tanten, duktiga älskade tjej! Alltid lika kul att höra.

Nu ska jag få i mig någon riktig mat för min frukost bestod av kakor och butterkaka som vi hade med till BVC.






Postat av: Ingela

Ja tack det går bra att plugga! :-)

Ang handdesinfektion så har vi det hemma och i skötväskan. Gäster som kommer hem till oss får tvätta händerna och använda desinfektion så fort de kommer innanför dörren eftersom Ida är infektionskänslig och det är förkylningstider. Skulle också vilja att det dagis som Ida så småningom börjar på ska använda desinfektion eftersom det motverkar smitta.

2008-11-12 @ 14:57:46
URL: http://i
Postat av: Erika

Ingela: Vi gör likadant här hemma, tvätta händerna och så har vi pumpflaskor med handdesinfektion här hemma och har alltid med mig en liten flaska i väskan jag har med mig när vi är ut på vift. Här är ett äldre inlägg jag skrivit lite ang. detta

http://onechicmama.blogg.se/2008/may/sleeping-beauty.html

2008-11-12 @ 15:12:50
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tror inte att man behöver hålla på och sprita sig hemma om det inte är någon som är sjuk och verkligen kan smitta. Risken är bara att man gör sig själv ännu känsligare om man är för överdriven. Tvätta händerna regelbundet ska ju räcka gott om alla är friska. Jag tror att desinfektionsgel kan vara bra i tex magsjuketider, men allra viktigast är att hålla barnen hemma de där 48 timmarna efter sista kräk/diarré eller tills de är friska nog från förkylning. Det är enormt många som fuskar med sånt och därför går det bara runt, runt.

Annars är "naturdagis" eller "ur och skurdagis" som de också kallas, jättebra! När de är ute så mycket så sprids inte smittor så som de gör när de är inne och snorar på varandra hela tiden. Barnen på Izabelles dagis är sällan sjuka faktiskt.



Härligt att hon växer som hon ska. Hon ser väldigt go och välmående ut på bilderna :)

2008-11-12 @ 16:18:29
URL: http://vildvittra.net
Postat av: Erika

Sofia: Jo det är klart som du skriver, men man blir lite nojig när man precis hört om alla sjukdomar och M har typ bacillskräck, han håller alltid i offentliga toaletter mm med papper eller tröjan osv, jag är inte lika extrem. Tycker dock det är viktigt när någon är sjuk och precis det du skrev tog dom upp på bvc, de där 48 timmarna pratade också BVC tanten om de är viktigt att inte slarva med. Tyvärr lever vi i ett stressat samhälle med press från chefer och dylikt så det är är förståligt att folk inte kanske alla gånger har möjlighet att stanna hemma, men då blir det ju som det blir. Ond cirkel det där

2008-11-12 @ 17:29:09
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Ingela

Sofia: Problemet på dagis är ju att baciller ofta går runt, runt. Om man kan stanna av smittspridningen genom att tvätta och sprita händerna så tycker jag man ska göra det. Om man har spädbarn eller infektionskänsliga barn (t.ex. för tidigt födda) så är det bra att besökare spritar händerna. Sjukhuset rekommenderar det.

2008-11-12 @ 18:43:02
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com
Postat av: Sofia

Ingela: Jag skrev ju just det :) Att det går runt, runt. ETT sätt är att hålla barnen hemma tills de är ordentligt friska. Det skulle hjälpa enormt mycket. Men får man inte bukt med det ändå, ja då ska man nog ta till spriten :)

2008-11-12 @ 19:05:06
URL: http://vildvittra.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: