Babybjörn pottstol

För ett par veckor sedan var jag och M iväg till babyproffsen och kollade på ditten o datten. Kikade även på pottstolar och butiksbiträdet rekommenderade den här från babybjörn.
Jag förstod att hon hon rekommenderade just denna för de andra modellerna som fanns var man tvungen att fästa under och upp på själva toasitsen, alltså mycket krångligare om barnet ska göra det själv. Babybjörns pottstol har även ett greppvänligt handtag och det är ju även bra om man exempelvis skulle vilja hänga upp själva sitsen på en krok inne på toan.
Jag är ett stort fan av alla babybjörns produkter både när det gäller form & funktion. Vi är toppennöjda med alla produkter vi har/haft som babysitter och bärsele mm därifrån.

Vi har som jag skrivit tidigare inte varit så värst aktiva med potträningen utan det var Elwira själv som började ta mer och mer insiativ till det för ett tag sedan. Hade nämligen haft hennes potta på den lite större toaletten här hemma och den används bara vid dusch & bad. dagtid är det den lilla toan som ligger i hallen, brevid köket som ofta besöks.
Elwira brukar säga "pootaa" (potta) när det är dags och så följer vi med henne in på toaletten.
I Fredags hämtade jag ut ett paket på posten från babybjörn och fick nämligen just den här sitsen, (TACK BABYBJÖRN!) och den invigdes direkt och Elwira tyckte det var kul att först öppna paketet och sedan se hur den skulle sitta på toan. Har provat att sätta henne enbart på sitsen innan men det tyckte hon inte alls om och ville inte sitta så.
MEN med den här pottsitsen så tyckte hon det både var kul med något nytt och gissa vad det första hon gjorde när jag provade den? jo just precis- kissade :-)

Sedan hon fått den här pottsisten i Freags så har de flesta blöjor varit helt torra så vi är helt klart nöjda! Elwira tycker dessutom det är KUl och får hjälpa till att sätta dit sitsen (det kommer hon förmodligen ockås lära sig själv snart)  och sedan tar hon den lilla stolen vi har på toan drar den till toalettsitsen och klättrar upp och sätter sig själv. Hon kan även ta av byxa+ blöja själv.

Jag känner ingen stress med det här att bli blöjfri och har aldrig strävat efter att bli blöjfri redan som 1-åring exempelvis. Köpte pottan från babybjörn när hon var 10 månader och hon förstod direkt vad det var hon skulle göra o kissade alltid när jag satte henne där. sedan blev vi lite lata men nu har vi kommit igång igen.
Alla barn är ju olika och det är nog väldigt individuellt när barn blir blöjfria men ingen vill väl egentligen att sitt barn ska ha blöjor i många år...
Även om man som vi inte varit aktiva med potträningen varje dag sedan hon var 10 månader så har hon iallafall vetat vad man faktiskt ska göra där och det tror jag är bra att de lär sig rätt tidigt. När de blir äldre och en potta ska introducerass tror jag det kan uppstå mer problem, det känns så iallfall.

Är jätteglad och stolt över min lilla tjej som nu kissar på taletten med hjälp av denna pottsits, pottan är hon inte alls intresserad av längre.
Vi får väl se när den här lilla damen blir blöjfri, nu är hon 21 månader gammal så hon är väl varken tidig eller sen med att pottränas eller toa-tränas kanske vi kan kalla det ;-)  men det känns bra att ha kommit igång nu på allvar. Elwira säger "tolen" till pottstolen, så gullig är hon!
Kommer dock vara lite svårare med träningen när hon är på förskolan men när hon är hemma får vi träna mera helt enkelt.
Vi kör vidare på det här spåret helt enkelt :-)


Bästa toasitsen från Baby Björn

Finns i olika färger, bland annat helt i rosa ;-) Jag valde en vit med svart kant.

Det är ROLIGT att sitta på pottstolen, även kallad "tolen" av en viss här hemma ;-)

"Tvätta händerna när du är riktigt glad" ;-)

Efter hon kissat kliver Elwira ner från stolen och tra den närmre handfatet och tvättar händerna som självklart är ett måste efter varje toa besök så allt "muts" (smuts) försvinner ;-)

Idag har Elwira på sig randig tröja med båtskärning från polarn o pyret, Hårspänne i tovad ull med blomma med pärlor på från "En Gry og Sif" tights från lindex och strumpor från Ralph Lauren.

Postat av: carolina

åh vad härlig hon är! tänk om man själv kunde gå på toa med samma entusiasm! jag kan ibland tycka det är jobbigt att knäpa upp bälten, dra upp kjolar os osv , haha ;)

2010-02-01 @ 12:46:39
URL: http://acarolinas.blogg.se.
Postat av: Ingela

Tänk, jag gick och fundera idag på just det här med pottträning och att börja låta Ida få testa att sitta på pottan och toaletten. Undrade vad jag skulle köpa för sits till toaletten! Tack för tipset! :)



Ha en fin dag!

2010-02-01 @ 12:52:29
URL: http://lifeofingela.blogspot.com
Postat av: Diana - Gravid ♥

Supersöt tröja! De har mkt snyggt! Så stor hon har blivit förresten! Så snabbt det går. KRAM

2010-02-01 @ 13:18:35
URL: http://dianasblogg.blogg.se/
Postat av: Linda

Hihi, va söt hon är.

Jag tror det är ganska tidigt, iaf om jag tittar på barnen jag jobbar med. Nu förtiden är blöjorna så bekväma och torra så de ät inget obehagligt.

Jag var torr vid två år men nu är det nog vanligast vid tre år. Det är min erfarenhet.

2010-02-01 @ 13:34:10
URL: http://http//lindacecilia.webblogg.se
Postat av: Therese

så duktig hon är! Vi får ta och köpa en sån till Viggo nästa gång vi har vägarna förbi den butiken. kram

2010-02-01 @ 13:51:42
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Maria [Fotoblogg]

sv; ja våren är verkligen välkommen nu ;)

2010-02-01 @ 14:24:38
URL: http://mariaholgersson.blogg.se/
Postat av: Mia - 17år och Mamma till William och Marcus!<3

Jag ska börja pott-träna min son till sommaren. Ser verkligen framemot att slippa blöjorna!



//kram, Mia

2010-02-01 @ 15:14:30
URL: http://snuttegubbe.blogg.se/
Postat av: CiliaH

Duktiga stumpan. Vi har ju haft potta till Matilda sedan hon var 4 månader men inte för att börja träna så tidigt utan för att hon inte kunde bajsa i blöja (hon var så hård i magen. Nu har vi det som rutin att sätta henne på pottan i samband med att vi byter blöja men utan press. Just nu är det mest kul att ställa sig upp och sätta sig ner upprepade gånger.



Fin klänning.



Kram

2010-02-01 @ 15:56:48
URL: http://ugglehuset.wordpress.se
Postat av: Therese

Visst är den bra! Och inte bara för att den är lätt att sätta på för den är otroligt stabil i jämförelse med en annan som jag inte minns vad det är för märke men det är en sådan med spännen under toaringen. Men probemet med den är att den är livsfarlig, typ. Hur ranlig som helst med risk att barnet ramlar ner i toan eller utanför toan. Helt galet. Baby björnen är bäst! Hoppas entusiasmen hänger i sig för både henne och er:)

2010-02-01 @ 22:12:44
URL: http://thereseedberg.blogg.se/
Postat av: Cissi

Så duktig hon e,eran lilla tjej=) Har tänkt o pott träna min son,han e inte jätte intresserad,men kanske kan bli=) undrar om du vet nått om nån sån där pottsits med trappsteg till? om den e bra m,m?

2010-02-02 @ 08:19:40
Postat av: Erika svarar:

Cissi: Hmm pottstol som det sitter fast en trappa på? har ingen aning vad du menar för något?



Är hursom supernöjd med den här pottsitsen från babybjörn som E nu även sätter dit själv, ibland blir det lite fel men hon vet iallafall vad hon ska göra ;-)

2010-02-02 @ 10:18:35
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: ullisar

visst är det otroligt mycket smidigare med toa än med potta! om inte annat så efter uträttat behov ;)



kul att hon själv är så intresserad av att göra ifrån sig på "rätt ställe". vi har också haft väldigt lätt med EmmaLi (som blev blöjfri i sensomras/höstas, dagtid iaf) men jag har hört skräckhistorier om hur barn vägrar skippa blöjan upp i fyra- femårsåldern. huvva. tänk så opraktiskt! och så dyrt...



krams!

2010-02-03 @ 01:00:30
URL: http://ullrika.se
Postat av: ullisar

fast det är lätt att döma utan att veta. jag är övertygad om att det finns orsaker till att ungar har blöja så länge!



faktiskt har jag lite erfarenhet av tygblöjor. men, den är inte så bra. nu var det iofs en hemmasydd och jättefin blöja vi använde, men jag tyckte det blev alldeles för mycket blöja helt enkelt. den var inte alls lika smidig som engångspampers t ex som nästan inte ens märks under byxorna (Maali använder fortfarande blöja på natten nämligen). men det kan ju hända att en annan typ av tygblöja (ex Imse Vimse) skulle vara lite mindre och nättare? så. nä. vi körde med vanliga trosor. dom blir ju också blöta, och så länge det inte rör sig om en störtflod är det lika enkelt att tvätta dom!

2010-02-04 @ 00:17:46
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: