Packa till BB

På begäran av min gravida syster T har jag skrivit en lista åt henne på saker inför förlossningen och tiden efter.
Jag tyckte det var jättemysigt att tvätta bebiskläder och shoppa och pyssla inför Elwiras ankomst, det var så overkligt att dom där pyttesmå plaggen skulle inom snar framtid sitta på henne-våran bebis! Helt fantastisk  känsla.
Att packa till BB är ingenting man gör på en kafferast, det kräver lite planering.
En del tycker säkert det är jobbigt att ta med mycket, men jag hör till dom som hellre tar med mycket än för lite. Vissa saker på listan är helt oumbärliga och andra saker är bra att ha.
För mig var hela listan oumbärlig.


Förbered hemma

* Spjälsäng eller vagga, madrass, lakan, kudde, spjälskydd, örngott, filt eller täcke, på IKEA finns bra tillbehör.
* Tvätta babykläderna i helt parfym fritt tvättmedel, så bla överskotts färgen försvinner och allergi risken minskar, Neutral rekommenderas av astma och allergiförbundet.
* Fixa skötplatsen och se till att ni har allt inom räckhåll, det är stor fall risk om man går ifrån och det får man aldrig göra.
* Köpa bilbarnstol, ta bort eventuell airbag som oftast finns fram om ni tänkt ha stolen där, annars kan man ha den bak och köpa en speciell spegel att fästa bak så man har koll på bebisen om man åker själv i bilen.
* Köpa barnvagn, köp en som passar era behov. Kan varmt rekommendera Bugaboo som är lättaste & smidigast på marknaden. Finns många kopior, men ingen är som originalet.
* Skötväska,exempelvis SKIP*HOPE som har en för alla.
* Gå till optiken/ läkare/ tandläkare innan bebisen är född.  
* Städa och tvätta, är skönt att komma hem till ett rent och städat hem efter BB.
* Handla så ni har kylen full med mat och gör matlådor eller köp hem färdig mat och frys ner som ni kan slänga in i en mikro väl hemma från BB.
* Hämta en klassisk babybox som finns gratis och beställs på babyproffsen,babyland och pampers, tyckte jag var en bra sak att få, framföratllt blöjhinken då kanske ;-)
* Ha minst ett paket "New born" blöjor hemma, de från Pampers är toppen och själv tycker jag det är viktigt att blöjorna är rekommenderade av astma & allergiförbudet och det är Pampers blöjor.
* Tvätt servetter till skötbordet och skötväskan, Natusans parfym fria är super, lika mildt som vatten.
* Salva till röd stjärt, den bästa är Weledas-zink cream tycker jag är den bästa,den är fri från syntetiska doft-, färg- och konserveringsämnen samt fri från mineralolja.
* Stora och mjuka bindor, avslaget som kommer efteråt kan vara upp till sex veckor efter förlossningen.
* En termometer är ett måste till bebisen.
* Startkitt med kläder till bebisen finns på bla lindex och ellos, billiga och bra.
* Om du ska färga eller klippa håret så gör det i god tid innan förlossningen, så slipper man känna sig trist i håret den första tiden hemma.

Förlossningsväskan

* Kamera/Video + laddare
* Mobiltelefon + laddare
* ID kort
* Journal
* Ev förlossningsbrev till barnmorskan
* Bebisens första kläder, någon fin body, byxa och mössa.Gärna om lottplagg så man slipper dra kläderna över huvudet på den lilla.
* Ett par sköna tofflor till dig själv.
* Hårsnodd + borste
* Något ät bart ex druvsocker, nötter, frukt och favorit godiset.
* Något drickbart ex coca cola eller sportdryck
* Fryst mat till pappan, om det skulle dra ut på tiden
* Kontanter, mynt till kaffeautomat och Plats
* Ombyte till dig själv efter förlossningen, exempelvis amningströja/linne och mjukis byxor och jeans.
* Vattenflaska

BB- väskan

* Fler kläder till bebisen och något till den lilla att åka hem i, ex skön overall eller kofta+byxa
* Tandborste och tandkräm
* En lite lyxigare duschtvål
* Hudlotion
* Deodorant
* Schampo och balsam
* Ansiktskräm
* Intim tvål/servetter
* Läppbalsam
* Smink (inte nödvändigt, men skönt  att kunna sätta på sig lite rouge och maschara när man åker hem)
* En amningsbh
* Strumpor + trosor, gärna sånna som håller in magen! Eller andra rejäla, stringtrosor är inte ens att tänka på här.,,
* Lite fler kläder till dig själv och som du kan åka hem i, ex leggings, tunika, mysbyxor, jeans och en hoodie. Beror lite på årstiden också vad man bör ha på sig.
* Babyfilt
* Super mjukt toalettpapper till dig själv och den lilla, på BB har dom enbart strävt och hårt papper och det är det sista du vill använda när du är öm och på din bebis mjuka hud.
* Bok/tidning

Övrigt

* Purelan kräm till såriga bröstvårtor + Bröstvårtsskydd
* Amningsinlägg, Pigeon och Thermobaby är bra, finns på bla babyprofsen
* Baby bad kar
* Bad termometer, vi har den här digitala från Oregon
* Baby olja- Weledas är bäst.
* Bröstvärmare som förebygger mjölkstockning är bra att ha, dom bästa är sobeas berömda tuttvärmare. Speciellt viktigt på vintern, men jag köpte mina eftersom jag hört hemska saker om mjölkstockning.
* Multi vitamin för gravida och ammande exempelvis New Nordiks eller mammaVital
* Järntabletter
* En babysitter & ett babygym

Lycka till!


Postat av: Sofia

Vad glad jag blev när du skrev med Weledas produkter!! De är de enda jag nånsin använt på mina barn och det enda jag rekommenderat till andra. Skulle inte vilja smörja in dem med barnolja för allt i världen. Fy vad äckligt!

2008-09-07 @ 21:14:33
URL: http://vildvittra.net
Postat av: Erika

gu vilken jättebra lista du skrivit ihop! jag önskar att jag hade haft en sån att gå efter när jag skulle föda första barnet, d va så mkt saker jag saknade!

2008-09-07 @ 22:41:00
URL: http://maaama.blogg.se/
Postat av: alexandra

oj vilken lista haha du kan din sak=) Borde ju skriva ut denna haha, den var ju bra och många saker kanske man inte ens tänker på. kram!

2008-09-08 @ 16:53:29
URL: http://alexjo.blogg.se/
Postat av: Erika

Det var en riktigt bra lista.

2008-09-10 @ 14:15:05
URL: http://sjalvfortroende.blogg.se/
Postat av: Johanna - MyShoebox.se ♥ Gravid ♥

Bra lista! Och väldigt mycket jag inte tänkt på... Vart hittar man Weledas produkter?

2010-09-29 @ 23:22:49
URL: http://myshoebox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: