Fejkar du?

Päls blir jag mer och mer förtjust i nu förtiden, förra hösten var första gången jag bar päls (fusk) och jag gillar det inte mindre nu än förra året.
För några år sedan kollade jag inte ens åt det hållet, för då såg man det mest på den äldre generationen och utbudet var inte som nu.
Från början användes pälsen när det var kallt och enbart för värmens skull och senare blev päls något som visade lyx och status.
Jag är lite kluven gällande detta, ingenting värmer ju så som en äkta päls och äkta är ju alltid äkta.
Men just här så är päls också det enda jag tycker får vara just fejk faktiskt.
Många stora designers/klädvaruhus ratar ju äkta vara och det tycker jag är riktigt bra, men alla har inte slutat med päls i sina kollektioner och det är väl helt okej, för många vill ha ändå ha kvar äkta vara.
Helt fel däremot är dessa ständiga päls demonstranter som försöker förstöra på catwalken mm, men framför allt är de synd om dessa stackarars småföretag med pälsbutiker.
 Att förstöra med text och slänga rödfärg i och utanför dessa butiker är ju helt fel sätt att försöka förändra, det drabbar ju mest den stackars butiksinnehavaren.
Skulle själv aldrig köpa en helt ny päls, möjligtvis en vintage men det är absolut inget som står på min lista och kan dock poängtera att jag inte äger någon äkta päls.
Det är ju trots allt ett dött djurs päls man har på sig och den tanken får mig att rynka näsan en aning.
Nu ser man päls i var och annan butik både på stan och nätet och utbudet är stort, kanske aldrig så stort som nu?

Så länge intresse och efterfrågan finns kommer ju både äkta och fejk finnas, så det är upp till var och en att hissa eller dissa, för alla har vi en valmöjlighet och det är vi konsumenter tillsammans med modeskapare som kan förändra och förnya, det tror jag det.





Bilder : H&M och Juicy Couture

Postat av: Clara

Vettig åsikt tycker jag. Förfärligt att djur ska behöva vara offer för vårt mode-tönteri:)

Som att de skulle döda människor för att bli snyggare? ...

2008-09-11 @ 13:35:24
URL: http://cladda.blogspot.com
Postat av: alexandra

tycker det är skitäckligt...skulle må illa av att gå runt i ett dött djur... äger du en äkta päls?

2008-09-11 @ 13:42:31
URL: http://huumlaan.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jag kan säga att jag inte är särskilt förtjust i tanken att vi föder upp djur för att bära deras päls men å andra sidan så har vi ju köttindustrin som är minst lika vidrig och betydligt större i omfattning. Jag skulle personligen inte köpa en ny äkta päls men en begagnad skulle jag nog kunna jag tänka mig. Dumt att gamla pälsar ska kastas, samtidigt som jag inte vill stödja fortsatt pälsindustri. Kanske lite dubbelmoral, jag vet inte?!

2008-09-11 @ 19:57:44
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: