Från det ena till det andra

Det är hej då för mjölken i boobsen eftersom jag har slutat amma helt nu och Elwira får ersättning på flaska samt smakportioner en gång om dagen i form av gröt och potatismos och sådant och det fungerar jättebra.
Gick jättebra att blanda först 70/30 med ersättning och urpumpad mjölk och sedan nästa dag köra 50/50 och succesivt ta bort min mjölk.
I början ville hon inte ha enbart ersättningen i flaskan så vi fick blanda i lite vaniljsocker och sedan successivt ta bort det och det fungerade utmärkt ,för nu dricker hon det utan vaniljsocker. Det tog inte mer än två veckor att sluta helt och få henne dricka ersättning utan vaniljsocker.
Elwira får ersättning som heter nutramigen och är receptbelagt eftersom hon förmodligen är laktosintolerant, men det "växer bort" i många fall har vi hört av barnläkare och på BVC, så man får hoppas på det.
M:s äldsta systers son var laktosintolerant när han var liten, men är det inte längre så han kan äta alla sorters mjölkprodukter nu utan problem.

Något skeptisk ser hon ut när hon får sina mini smakportioner, men det mesta slinker allt ned och huvudsaken är ju att vi har börjat vänja henne.

För mig har amningen gått bra redan från start men var ganska smärtsamt under den första veckan när Elwira sög sig fast på tutten, tänk att en liten varelse kan suga så hårt! Men det är inte ovanligt att det kan göra ont i början och det hade jag fått höra innan också, så det var jag förberedd på och det så det var bara att "härda ut" och var absolut värt det!


Den första månaden ammade jag non-stop kändes det som, Elwira var en riktigt hungrig liten sötis!Men det var bra eftersom det resulterade i att hon växte och ökade på så bra i vikt.
Som sagt, trots att timmarna den första månaden mestadels gick åt till att amma så var det skönt att mest vara hemma och läka själv och lära känna våran underbara dotter, för mer hade jag varken ork eller lust med och vad den tiden gick fort!

För att inte missa tala om Dolly Parton boobsen innan mjölken runnit till, jösses vad spänt det var! Såg ut som man precis kom från en bröst operation.
Hade turen att slippa mjökstockning och inflammationer och alla sånna komplikationer, LYCKLIGTVIS.
Jag var skraj för att åka på mjölkstockning, så jag gick runt med fleece tuttvärmare i Maj de första veckorna *hihi* för jag ville så gärna amma och ville absolut inte att något skulle hindra mig.
Har varit underbart att kunna ge sitt barn en bra start i livet och att få känna den närhet och ömhet med sitt barn vid alla amningar är obeskrivligt underbart och mysigt, att bara titta när den lilla äter och mår bra är fantastiskt.
 Att jag har kunnat ge bröstmjölk specialanpassad för mitt barn och kunnat ge ett bra skydd till henne mot bla sjukdomar och infektioner känns bra.
Tyckte alla kvälls ammningar var absolut mysigast efter att att ibland badat henne och sätta på pyjamas sedan dämpa ner belysningen och sätta sig i soffan och komma till ro och amma och mysa. Sedan somnade hon alltid på bröstet och då gick jag och la henne för att sova för natten.

Upp till sex månader klarar sig de flesta bebisar på enbart bröstmjölk och nu är Elwira snart 6 månader och jag kände bara att det var läge för att sluta amma, både jag och Elwira var mogna för det men lite sorgligt var det sista gången jag ammade och visste att det skulle vara sista gången för henne och mig, ja ett lite sorgligt ögonblick just då.
Men övergången från amma till flaska gick smidigt, och allt fungerar bara bra. En bonus är att M ger flaska varje morgonen så jag kan ligga kvar under mitt varma täcke och sova eller vila en stund extra!

Men huvudsaken är att Elwira är mätt och glad så klart.


Postat av: Ingela

Vad roligt att läsa att allt har gått bra, både med amning och flaska och smakportioner! Förstår att det kändes sorgligt att sluta amma.



Det är en sorg för mig att jag inte kunnat amma Ida för jag ville verkligen det, men det har fungerat bra med flaska. Om ca 2 veckor ska vi börja med smakportioner. Det bli spännande! :-)

2008-11-02 @ 11:46:58
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com
Postat av: Emma

Vilken liten sötnos! :D

2008-11-02 @ 13:24:13
URL: http://miramis.org
Postat av: Erika

så du har slutat amma helt nu? d verkar ha gått smidigt för er, va skönt!

min lilla tjej e allt en liten krånglis me d där, helst vill hon inte ha flaskan alls vad jag än försöker, bara bröstet duger...

men d kanske e ett tecken på att hon inte e redo att sluta amma helt än...

hoppas bara hon börjar äta mer välling snart, så skulle hon nog sova bättre!

men d viktigaste e ju ändå att barnen e nöjda :-)

2008-11-02 @ 21:02:05
URL: http://maaama.blogg.se/
Postat av: Malin Deilert

Tackar. =)



Sötisungen du har. =]

2008-11-03 @ 10:30:07
URL: http://malindeilert.blogg.se/
Postat av: Linda

jag får nog testa med lite vanillinsocker i då:-)

det e ett bra tips:)

2008-11-08 @ 23:56:02
URL: http://mammasalsklingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: