{ ÄPPELKAKA MED MANDELMASSA }

Mmmm vilken god äppelkaka jag fick till idag till fikat. En god och lite lyxigare variant med mandelmassa provade jag göra idag med äpplen från vår gård. Fin att se på blev den också :) Återkommer med receptet här. Nu ska jag börja med middagen och barnen degar för fullt med leklera.

 

Hoppas du har en skön lördag!




Receptet:

Degen
5 dl vetemjöl
3/4 dl socker
200 g smör
1 litet ägg

ca ½ msk farinsocker
+ lite extra mjöl till utbakning & 1 msk socker

Fylling 1: 300 g mandelmassa, 150 g smält smör, 3 små ägg

Fyllning 2: 6 syrliga äpplen, 1 msk socker


Grädde eller vaniljvisp till servering

Smula mjöl och smör i en bunke tills det blir finfördelat. Blanda sedan i sockret. Tillsätt ägget och krama ihop till en deg.

Sätt ugnen på 175°.

Vispa ihop mandelmassan och smält smör. Rör i ägget, ett i taget.

Smörj en kakform med löstagbar kant. Mjöla ett bakbord med lite extra mjöl och platta ut degen till formens storlek och lyft över den till kakformen. Tryck ut degen tunt längs kanterna på formen. Häll i smeten med mandelmassa och förgrädda kakan 8 min i ugnen. Låt den svalna.

Kärna ur och skär äpplen i ganska tunna bitar om du vill göra en kaka som ser ut som den jag gjorde och har bild på här. Eller så gör du den lite mer snabba varianten och skär varje äpple i 7 bitar.

Lägg i äppelbitarna i det svalnade kakskalet. Strö över farinsocker och grädda kakan ca 35 minuter 175°

(Kakan är färdig när du känner att fyllningen "stannat" )

Servera med vaniljvisp eller vispad grädde

Låt smaka!

 

 


Postat av: elinjosefine - lifestyleblogs

såg supergod ut! Och vilket fint fat!! Det är de från IB Laursen va? I like :)

2011-10-08 @ 17:40:48
URL: http://lifestyleblogs.se/elinjosefine
Postat av: Nina

Men vad fin den var! Synd att jag inte gillar äppelpaj ; )



Kram

2011-10-08 @ 18:08:39
URL: http://petitfashion.se/
Postat av: Nathalie - mamma till Nova&Nelly♥

Åh den såg god ut. Mandelmassa är ju så gott=)

Jag vill gärna ha recept!

2011-10-08 @ 22:24:06
URL: http://nathalieboquist.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Vad duktig du är.Ser väldigt god ut!Kram

2011-10-08 @ 22:31:42
Postat av: Therese

shit den såg fin ut och god med, väntar på recept. kram

2011-10-09 @ 00:17:23
URL: http://sailorswife.blogg.se/
Postat av: Sofie

Så fin och så god den såg ut! Denna måste jag nog testa och baka någon dag! tack för receptet!

2011-10-09 @ 17:10:03
URL: http://blomstertappan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: