{ TILL FÖRSKOLESTARTEN }

På begäran kommer en "dagislista" till förskolestarten till hösten som jag "knåpat" ihop ;-)  Det är en hel del att komma ihåg och något nytt behövs nästan alltid till varje säsong.
Jag klär barnen ungefär som alltid men tänker lite mer praktiskt till förskolan och har en "dagisgarderob" som blandas med det vanliga.
Det blir mycket mer fläckar där och sandfläckar är de värsta tycker jag även om det mesta går bort med vanish men "snyggjeansen"  får stanna hemma när det inte används överdragsbyxor ;-)
Strumpbyxor använder jag sällan då jag vet det är krångligare för Elwira att sätta på sig dessa själv efter toalettbesök.
Tights och långkalsonger är toppenbra då de är lätta att ha under överdragsbyxor/galonisar och blir inte så korvigt i stövlarna + att det måste ju vara skönare än jeans vid "lager på lager".

Fredagsfina brukar våra två små  få vara och skjorta och klänning går utmärkt att ha på sig.
Finns ju så många mjuka skjortor och sköna klänningar/tunikor till bra priser dessutom.  En viktig tumregel jag har är att alltid satsa på bra kvalitet på ytterplagg och skor.

Till förskolan
  • Namnlappar till märkning av kläder (blir finast)
  • Väska
  • Vattenflaska ( SIGGs flaskor är superbra och snygga)
  • Strumpor gärna med halkskydd (framförallt till de minsta)
  • Inneskor i skinn eller mockasiner
  • Överdragsbyxor
  • Regnkläder
  • Gummistövlar (rekommenderar dubbel uppsättning)
  • Sköna byxor, exempelvis tights eller långkalsonger och mjukisar
  • Tröjor
  • Windstopperjacka
  • Fleecejacka
  • Skaljacka
  • Höstsko som är lätt att få på, gärna gortex. Timberland & Kavat med förstärkning framtill är toppen!
  • Blöjor/underkläder
Sedan kan det ju variera från förskola till förskola med vissa saker, endel vill att man ska ha med filt, kudde etc.
Jag beställer märklappar från MärkMäster som man stryker fast och även går att ta bort.

Den här lista har jag anpassat efter klimatet nu, sedan när hösten kommit igång på allvar är det ju mössor och vantar och...nää jag stoppar där nu, för vi är inte där än och listan är tillräckligt nu ;-)

Det mesta ovan har vi och kan jag varmt rekommendera. Här kommer länkar;
Vattenflaskor från SIGG, Skinntofflor Bobux, Regnkläder Ticket To Heaven , Fjällrävens väskor "Mini Kånken", Gummistövlar Tretorn ,Tröjor Vertbaudet , Grå Mjukisar Lindex, strumpor med halkskydd Polarn o Pyret, Färgglada jeans Åhlens


Postat av: Nathalie

Vilken bra lista!! Vi måste ge oss ut o köpa fodrade regnställ innan allt tar slut!

2011-08-25 @ 12:16:45
URL: http://nathalieboquist.blogg.se/
Postat av: Therese

Bra lista där! Om du inte gör mellanslag i inlägget blir de inte konstiga radbrytningar i texten utan det hoppar ner själv så du vet. Har själv problem med det kram :)

2011-08-25 @ 16:28:10
URL: http://sailorswife.blogg.se/
Postat av: Eva

Kanonlista! Personligen föredrar jag vävda namnband eftersom de inte skrynklar ihop som de tryckta gör och dessutom slipper barnen att det kliar... men det är en smaksak. Köper från namnband.se

2011-08-25 @ 16:58:05
Postat av: Emma

Bra lista! Jag går i valet och kvalet att beställa stryka på lappar eller bara köra med märkpenna. Märkpenna är nog visserligen enklast men inte så kul med namnade kläder om man ska sälja vidare eller så. Vad är anledningen till att du kör med lappar? Fodrade eller ofodrade gummistövlar vad är bäst?

2011-08-25 @ 16:59:46
URL: http://livetmedlija.blogg.se/
Postat av: Marie

Bra lista och bra grejer!! Leggings och långkalsonger är ju det bästa under överdragsbyxor verkligen! Måste dock ge ett litet minus till flaskorna, de får vattnet att smaka järn och de barn jag haft på förskolan jag jobbar på har inte velat dricka ur dem tyvärr, men fina är dem ju!

2011-08-25 @ 18:41:03
Postat av: Ms. Kidelin

Tack sötis för listan:)

Det mesta har vi nog verkar det som. Ny överdragsbyxa behövs dock. Men...vad är vattenflaskan till? Dricka ur såklart fattar jag ju men...:)

2011-08-25 @ 21:21:23
URL: http://kidelin.se/blogg
Postat av: Stolt mamma till två

Vilken bra "dagislista". Har du gjort den själv eller har ni fått en ifrån barnens förskola? Annars borde de ha en att ge ut till föräldrarna tycker jag.



Trevlig helg!

2011-08-26 @ 20:37:10
URL: http://sarahan.blogg.se/
Postat av: Ma

Vill bara varna för halkstrumpor speciellt när det börjar bli kyligare ute. Plupparna under strumpan fungerar på samma sätt som ett kylskåp med kylslingor. Dom fryser ner foten och man kan få förfrysningsskador på fötterna. På Vårat ur och skur dagis så är dessa strumpor förbjudna och istället kan man använda mockasiner el liknade om det är halt inomhus. Och sen vill jag bara säga att en bra barnrygg säck har tjockare och stoppade axel rämmar ( inte som konken som har ostoppade och ganska smala band som kan skära in ) även ett bröstspänne ska finnas på en barnväska.. Tänk oxå på att väskans rygg ska vara lite hård( stoppad) så att inte vassa föremål kan skava in ryggen. Bara lite tips från mig med 2 barn på ur och skur förskola!

2011-08-27 @ 11:12:12
Postat av: Erika svarar:

Mia: jo vi använder heller inte halksockor när det är kyligare (utomhus med sko) men än är det ju inte så kallt ;-)

Mini kånken som vi har är vi nöjda med och har en sittdyna som fungerar som stoppning baktill. Håller dock med att banden ska vara mer vadderade och knäppe fram OM barnen ofta får bära väskorna själva, vilket våra två små sällan får på vårat ur o skur.



2011-08-27 @ 18:14:05
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Johanna

Dom minsta bär inte heller på Vårat ur o skur men jag köpte en bra från haglöfs direkt istället även till minsta istället för att behöva köpa nya väskor hela tiden. Nej nu är det inte kallt men du skrev dagis lista till hösten:) men men jag ville bara flika in med ett tips inget illa menat såklart :) trevlig helg!

2011-08-27 @ 22:46:31
Postat av: Ma Johanna

Juste jag ville bara säga att jag uppskattar listor likt dessa :) tycker det är så kul det här med barnkläder och andra tillbehör så inlägg som detta är uppskattat !:)

2011-08-27 @ 22:49:00
Postat av: Petra

En uppskattad lista,perfekt.

Min Nova börjar på måndag o ännu har jag inte inhandlat något hjääälp men det mesta har hon,samt kan ärva från storesyrran.regnkläder är prio ett nu,du har ingen till försäljning i 80 el 86?kraam

2011-08-30 @ 12:31:16
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: