ActionAid hjälper!

ActionAid är en internationell organisation som bekämpar fattigdom genom att framför allt fokusera på fattiga kvinnor och flickor.
Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i denna aktion där 25 utvalda sidor publicerar en varsin unik
berättelse från en kvinna någonstans i världen för att uppmärksamma dessa utsatta kvinnor och flickor. Det här är en av dessa berättelser:

Jag heter Virmilia Christine. Jag är 21 år och mamma till fyra barn. Jag kommer från Kongo-Kinshasa och bor egentligen i Kibumba men just nu är jag i ett flyktingläger i Goma. Här får jag hjälp av ActionAid.

För en vecka sedan började rebeller och regeringssoldater att skjuta på varandra. Jag blev väldigt rädd och sprang så fort jag kunde. Jag trodde verkligen att mina barn skulle bli dödade.
   
Först kom vi till flyktinglägret i Kibati. Där lyckades vi ta del av en matutdelning från och fick tillräckligt med mat för en vecka - sorghum (en slags sädesslag), olja och salt. Men så utbröt det strider där också och vi fick fly igen, hit till Goma.

Jag lämnade tre av mina barn i Kanyrushina på vägen hit. Min mamma bor där och har ett jobb, som bananplockerska, så jag vet att mina barn åtminstone kan äta där. Jag saknar mina barn mycket och är rädd för att de ska råka illa ut, men jag vill inte att de ska svälta här.

Hemma i Kibumba hade vi ett bra liv. Min man var jordbrukare och tjänade tillräckligt med pengar så att vi kunde äta två gånger om dagen. I flyktinglägret får vi bara mat då och då, av andra familjer som råkar ha lite över. Igår åt vi ingenting alls.

Kriget skrämmer oss och vi vågar inte vända tillbaka hem. Många i min familj har blivit dödade. Vi har fått höra att alla hus har blivit plundrade av rebellerna. Det är tredje gången på fyra år som vi tvingats fly och jag är så trött på det här kriget.

Hälsningar,
Virmilia


Att många kvinnor faktiskt lever som Virmila är jätte hemskt, att leva med ständig rädsla och att aldrig veta hur det kommer gå för henne och hennes barn och om de ens har mat för dagen, det är inget liv någon förtjänat.
- Men Ddt är en fruktansvärd sanning. Värden är hård och orättvis! men inget är omöjligt att försöka bättra på.
Att det finns organisationer som Action Aid ger mycket till dessa utsatta människor, och tilsammans kan man förändra!

Här kan du gå in om du kostnadsfritt vill prenumerera på dessa e berättelser



Postat av: Josefine

spännande "samarbete" & att läsa om olika kvinnors liv. Jga är glad att jag bor i sveriget och har ett rikt liv!

2009-09-16 @ 19:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: