Vaccinet

Igår var M och vaccinerade sig på svininfluensa och det låter inget vidare att sprutan ska in i muskeln... aj! efter han fått den där sprutan fick han en lapp i handen där det stod alla biverkningar man kunde åka på, och M åkte nog på varenda en! frossa hade han hela natten och låg där och skakade och så klagade han på muskelvärk och idag sa han att han aldrig varit med om något liknande, att det känns som att han översträngt musklerna till 200% och att varenda led i kroppen värkte- till och med fötterna förklarade han och så har han haft en dunderhuvudvärk på det också. Killar blir ju alltid såå klena när de väl blir dåliga och M som är lite av en hypokondriker ibland överdriver ibland iochförsig men idag verkade han helt seriös.
Han har tydligen väldigt dåligt immunförsvar mot svininfluensan eftersom han verkade åka på varenda bieffekt enligt en läkare han talade med men hade han verkligen fått svininfluensa så hade han förmodligen blivit dundersjuk.
Jag har tänkt att jag med med ska vaccinera mig, mest för att det nu finns ett vaccin men jag är egentligen inte rädd för influensan, men är mer rädd för att åka på några bieffekter.
Att behöva må som M och dessutom amma och ta hand om Ludwig & Elwira det vet jag inte om jag har någon lust med :/ men jo en spruta ska jag ta.

Ska/har du vaccinerat dig?

Postat av: Förvirrade Morsan

jag är så tveksam! jag har velat fram och tillbaka... men jag måste säga att jag tror nog att jag inte kommer vaccinera mig. Iallafall nu efter att ha läst en artikel om att det inte finns bevis för att vaccinet skyddar mot svininfluensan men att det finns bevis för att vaccinet kan ge livslånga skador och biverkningar... men sen blåser ju media upp allting hela tiden. är det inte åt ena hållet så är det åt andra. inte konstigt att man blir förvirrad! (mer än vad man redan är...) Men nej, jag tror inte det blir nåt vaccin...

2009-10-20 @ 23:24:48
URL: http://forvirrademorsan.blogg.se/
Postat av: emelie&Hugo

nej, jag väljer att inte ta vaccinet. Litar på min egna kropp och immunförsvar.



Dumt? fel? Svårt att veta i förhand.

2009-10-21 @ 07:33:35
Postat av: Sandra

JAg har vaccinerat mig iförrgår hos min BM! Jag har väldigt ont i min arm just nu men det börjar gå över.. Har inte fått någon feber än men kände redan innan att jag börjar bli förkyld.. Vet hur dålig man kan bli om man åker på lunginflammation som gravid då en kompis gjorde det förra året så det är en anledning jag väljer att ta det.. KRam!

2009-10-21 @ 07:44:44
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: elin

sv: joo, det gör jag, plus att rakhyveln var alldeles ny. men men ibland går det inte så bra helt enkelt. haha.

2009-10-21 @ 08:13:54
URL: http://elinviola.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Jag vaccinerade mig i måndags och igår mådde jag precis sådär; frossa, feber och värk både i huvudet och musklerna. Kan tänka mig att biverkningarna inte är någonting jämfört med hur dålig jag skulle blivit om jag faktiskt fick influensan. Hellre 1-2 dagar med biverkningar än flera dagar med influensan.

2009-10-21 @ 09:11:51
URL: http://lottiess.blogspot.com
Postat av: Sassa

Både jag och min dotter vaccinerade oss förra torsdagen och vi klarade oss utan feber. Där mot fick jag väldigt ont i armen men det gick över efter 1-2 dagar.

2009-10-21 @ 09:33:31
URL: http://isqristall.blogg.se/
Postat av: CiliaH

Hu, det lät inte allt för käckt med de där biverkningarna. Usch usch. Vi ska i alla fall vaccinera oss. Jag är inte heller orolig för influensan för egen del men tycker det är onödigt att släpa hem den till Matilda. Sen vill jag gärna göra mitt för att motverka att hela Sverige ligger däckat samtidigt. Känns inte som en hit om samhället stannar och det är ju det som är probelmet med denna influensa, att många kommer att bli sjuka samtidigt.

Ha en fin dag

Kram

2009-10-21 @ 09:59:17
URL: http://ugglehuset.wordpress.com
Postat av: Therese

Nej det blir inte nåt för mig, tror det är minst lika farligt att vaccinera sig. Igår satt en snubbe och nös 10 gånger bedvid mig på tunnelbanan. idag mår jag inte bra.kram

2009-10-21 @ 10:03:51
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag kommer vaccinera mig och tycker absolut att alla andra, som har möjlighet, ska göra det också. Jag pratade med en vän till mig som är läkare, var nämligen väldigt skeptisk till vaccinationen. Jag är ju frisk och ung så tyckte liksom inte att jag behövde. MEN han fick mig på andra tankar: dels ska man vaccinera sig med tanke på alla som inte kan det, alltså människor som är så sjuka att de inte får, tex om man går på cellgifter eller har nedsatt immunförsvar. Dessa grupper är de som är mest utsatta om de skulle få viruset men om folk i deras närhet har vaccinerat sig är risken liten att de smittas. Dels funkar vaccineringen så att om ca 70% av alla som kan vaccinera sig gör det, funkar det som ett 100% skydd för att viruset ska utvecklas till den pandemi som man befarar. De finns nämligen för få som kan bära smittan då!

Alltså, gå och vaccinera dig och dem i din närhet som har möjlighet, om inte för din egen skull så för dem i samhället som är svagast och för att det inte ska kunna fortsätta spridas vidare! Och om man som sagt är ung och frisk i övrigt så klarar man biverkningarna utan problem!

Tack för en mysig blogg! Kram från Rebecca

2009-10-21 @ 10:57:03
Postat av: Pauline

Jag tillhör ju egentligen tiskgruppen, eftersom jag har så dåligt immunförsvar tack vare mina mediciner.har inte gjort det än, Men jag har tänkt vaccinera mig. kan ju va bra.

2009-10-21 @ 11:50:24
URL: http://pallans.blogg.se/
Postat av: Nina - Glamourmamman

jag är lite skeptisk inför vaccineringen... Sååå många som bli så dåliga efteråt... Avvaktar ett tag till tror jag. Ha en mysig kväll!

2009-10-21 @ 19:53:30
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Petra

Efsom man e i riskgruppen då man e gravid så tog jag sprutan förra v.Fick ont i armen i tre dar :(hade jag inte vart gravid hade jag inte tagit den för jag blir sällan sjuk!

2009-10-22 @ 09:39:20
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag kommer nog inte att vaccinera mig. Eftersom folk har dött av att ta den sprutan då den innehåller massa farliga ämnen. Det sägs att vaccinet kan vara farligare än själv influensan. Så jag är nog lite skeptisk mot den faktiskt.

2009-10-23 @ 11:55:06
URL: http://elinalice.blogg.se/
Postat av: Malla

Jag kommer nog inte heller att vaccinera mig. Tycker det verkar så osäkert med alla bieffekter och dyl och att den sen innehåller kvicksilver gör ju inte saken bättre. Nej, jag hoppas på att jag klarar mig bra ändå.

2009-10-23 @ 22:57:23
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson
Postat av: Elin

Ja precis, man vet ju inte vad man ska tro på längre. De ena säger det ena och de andra säger det andra. Man blir ju helt förvirrad. Tack detsamma =)

2009-10-24 @ 00:00:43
URL: http://elinalice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: