Könsroller


Fick en fråga som löd följande tidigare:

en sak jag funderar lite på, tycker du (och/eller tror) att det är skillnad på kiddisarna för att de har olika kön? eller är det slumpen bara?


 Jag tycker är skillnad på tjejer och killar till viss del men jag tror att samhället och föräldrarna har stor påverkan på barnens beteende beroende på hur barnen uppfostras bland annat.
Skillnaden på tjejer och killar är nog inte bara könet utan även skillnaden på killar och tjejers hjärnor.Minns att vi diskuterade detta ämne på en kurs på gymnasiet.
Män och kvinnors hjärnkapacitet tror jag skiljer sig åt, hur vi tänker och talar och har bättre och sämre förmågor beroende på könet.
Just den biten tror jag inte går att styra över, att män och kvinnors hjärnor är olika redan från födseln.
Bara ett exempel på en vardaglig sak på hur vi kvinnor tänker mer analytiskt och vrider och vänder på det mesta medans killar sällan överanalyserar saker som vi. Eller det här med kvinnors simultankapacitet, det är ju något som killar ofta saknar.

Men är tjejer exempelvis mer känsliga än killar började jag fundera på? ja skulle jag svara utan att analysera men är det på grund av att vi har olika kön,olika hjärnor eller olika uppfostran eller hur samhället är? 
Här är jag kluven, tjejer och killar bemöts olika, medvetet eller omedvetet. Även om föräldrar som aktivt försöker förhindra att hamna i olika könsroller i hemmet med sina barn så går det ju inte undvika helt- om inte alla börjar bemöta tjejer och killar likadant. Jag tror egentligen inte att tjejer är mer känsligare är killar från grund och botten, utan det är något som vi styrs emot genom uppväxten, att vi anses "ska" vara på ett visst sett och vara mer omhändertagande och "fina" i vårt beteende.
Redan från start börjar tjejer och killar behandlas olika, det här med färger tjejer "ska" ju ha rosa och killar "ska" ha blått, eller..?

Tjejer får mestadels dockor att leka med och killar får bilar, bara där är ju en sak hur barnen lär sig bete sig, med dockan leker man försiktigt och "tar hand om" varsamt och med bilen kör man runt på golvet och gör brummande läten och kan vara ganska våldsam lek eller för att inte glömma robotar och superman som klarar allt.
 Sedan är det ju föräldrarna som visar hur man "ska" leka med leksakerna, barnen tar bara efter.
Elwiras leksaker är mestadels klossar, bilar och andra neutrala saker men självklart har hon även dockor att leka med. Jag vill uppmuntra henne att leka med både dockor och bilar, det spelar ingen roll för mig hon får gärna leka med bägge pch samma saker tycker jag Ludwig kan få leka med när han blir äldre.
Men där skiljer sig min och M:s åsikt, han kan säga rakt ut att han tycker inte killar ska leka med dockor exempelvis och där är han så gammalmodig i sitt tänk enligt mig. varför skulle inte en kille få leka med dockor exempelvis, vad skulle hända? skulle detta barn som gjorde det växa upp och bli en fjolla eller kanske bli homosexuell? nej skulle inte tro så.
Även det här med "tjej och killsporter" har vi delade åsikter om. För mig får hon gärna börja spela hockey om hon så vill, det är hennes val.

En sak jag tänkt på när jag är på Elwiras förskola är hur de andra två tjejer som går där är mot skillnad mot Elwira, dom sitter mest snällt i soffan och bläddrar i böcker eller leker med en docka. Elwira däremot röjeer runt bland killarna och är "en i gänget med dom".
Funderar på om det är föräldrarna som skapat detta beteende och ja, det tror jag för dom är i nästan samma ålder som  Elwira och förmodligen leker dom såhär även hemma, men det är bara vad jag tror som sagt.
Vilken ålder blir barnen könsmedvetna? jag menar Elwira har väl egentligen ingen aning riktigt än om hon är en tjej eller kille? (hon är 18 månader)
Men när hon kommer bli det och kommer förstå det kommer hon börja förstå att "dockor är tjejleksaker och bilar hör mest till killar"
Hoppas dock att Elwira kommer fortsätta leka med bilar och jag ska absolut vara mamman som uppmuntrar att prova på allt och få leka med det hon gillar och jag är ingen som daltar med henne.

Ett annat exempel är hur vuxna beter sig när en tjej eller kille ramlar, när killen ramlar så är det oftast "upp och hoppa,  rambo" eller något liknande och när en tjej gör det så är det "oj då hur gick det? ska mamma blåsa"  Det jag menar är att det generellt är såhär, men alla beter sig såklart inte såhär men vuxna överlag.
Här hemma är det "upp och hoppa" som sägs när Elwira ramlar, inget annat.

Det är väl egentligen inte så konstigt att vi faktiskt blir olika eftersom vi behandlas olika redan från start mer än vad vi kan tro?

Jag tror altså inte att killar & tjejer är helt neutrala från födseln eftersom vi har utvecklat olika hjärnor men genom att vi sätter barnen i könsroller så uppfostras vi olika och blir därefter. En kombination tror jag är svaret.
Barn gör som vuxna och vill göra så som vi gör, säger vi till en kille att "dockor är för tjejer" klart denne tror det också. Vi vuxna har ju inflytande på barnen, både med de bra och sämre sakerna.
Även om tjejer och killar är olika starka fysiskt sett så ska inte det vara mer acceptabelt för en kille att kunna bete sig på ett vist sett som är helt oacceptabelt för en tjej enligt mig. Vi borde behandlas mer lika redan från barnsben- det skulle vara en grund till att skapa bättre jämställdhet senare i vuxenlivet i framtiden för alla.
Mer jämställdhet kräver ändrade beteenden och visst har man kommit en bra bit på vägen när det gäller det, men ännu har exempelvis män och kvinnor inte samma lön exempelvis, ett bevis på att vi tydligen inte är helt lika, eller lika mycket värda?

nej nu avslutar jag här innan jag börjar flumma runt i ämnet mer än såhär, intressant fråga, blir nästan sugen på att läsa en kurs i genusperspektiv för att få mer kött på benen.










Postat av: sandra

Intressant att läsa och att diskutera sånt tycker jag :-) Jag håller med dig.. Får läsa en massa om jämställdhet i min utbildning och det är roligt! Vissa saker gör man nog av ren vana tror jag som förälder, kan komma på mig själv i efterhand ibland och tänka varför sa jag så? eller gjorde så? Vi har försökt med Alvin att köpa sådant som passar alla, han har en dockvagn, ett kök, en dammsugare men han leker nästan bara med sina bollar.. Bilar ibland. Köket leker han också mycket med sen mina väskor.. Men visst leker han säker mer med typiska "pojksaker". Andreas och jag är lite olika i det där med.. Han tycker mer att Alvin ska spela hockey, fotboll medans jag menar att han lika gärna får dansa.. Men jag tror inte A skulle gråta om Alvin valde dansen utan det är nog mer att han säger det han tycker och vill. Likadant är nog Andreas glad över att Alvin spelar mer boll än har intresset för dockor men för mig spelar det ingen roll egentligen... Ja nu svamlar jag men man kan skriva mycket om det här :) Kram!

2009-11-13 @ 13:56:34
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Linda

Det här är intressant.

Vi (på mitt jobb) arbetar mycket med genusperspektiv men de som är svårast att få att tänka om är föräldrarna. Ska bli spämnnande och se hur jag blir =)

2009-11-13 @ 17:44:45
URL: http://lindacecilia.webblogg.se/
Postat av: Lena -Chokladmamman

Tycker du har en sund inställning. Det är väldigt svårt det här med genus eftersom alla har så olika tycken om vad som är "rätt" och "fel". Barnen blir helt klart olika behandlade i samhället utifrån deras kön och jag har svårt att förstå varför man inte bara ser till personen istället för vilket kön det har. Jag tror som dig att vi är födda olika men absolut inte så olika som det representeras i samhället idag. Och dessutom om man ska se det så, så gillar jag mycket typiska "killsaker". Jag gillar actionfilmer, lyssnar mycket på hårdrock, gillade att hålla på med bollsporter som liten. Betyder det att jag är kille? Nej, knappast. Har så svårt att förstå föräldrar som inpräntar en viss könsroll i sitt barn. Det bästa vore ju om samhället accepterade alla för vilka de är, och för vad de tycker om.

2009-11-13 @ 18:08:01
URL: http://chokladmamman.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej! Precis som du skriver, mycket intressant fråga. Jag tror att det är samhället som uppmuntrar barn till att identifiera sig med könsroller. Vi har alltid och kommer alltid att behandla barn olika beroende på deras kön, vare sig vi vill eller inte. Det kommer också alltid att vara omöjligt att påverka barnets omgivning till 100%, så även om man som föräldrar verkligen försöker vara neutrala kommer resten av samhället ändå att influera barnet. Det är också sant som du skriver, att fäder som regel är mer måna om könsrollerna, speciellt när det kommer till deras söner. För många pappor är det en mardröm om deras son visar upp preferens för att leka med "tjejiga" leksaker, då detta tolkas som ett tecken på fjollighet (eller t.o.m homosexualitet - som om det skulle vara nåt fel med det!). Jag tror detta kan bero på att den manliga macho-könsrollen är mycket stark. Som kvinna har vi en lite mer uppluckrad könsroll där vi kan göra "

grabbiga" saker. I grund och botten tror jag att detta beror på en urgammal uppfattning om att "manlig" är ett positivt laddat ord, medan "kvinnligt" kan vara både positivt och negativt.

2009-11-14 @ 10:28:05
Postat av: ullisar

för att summera (vi tycker och försöker uppmuntra våra barn på samma vis märker jag till min glädje!): det är lättare att "göra rätt" med en dotter. om hon blir flickig är det okej, om hon blir grabbig är det bra. om en pojke blir grabbig är det "gulligt". blir han tjejig mottas det ofta med... lite tillgjord uppskattning. nä. frågan är vad vi gör för att förändra det här. om det går att göra nåt? det kanske bara är att acceptera faktum? och långsamt omedvetet arbeta mot framtidens mer jämnställda samhälle? det är ju trots allt bättre idag än bara för trettio år sen (t ex när jag var liten!)!

2009-11-17 @ 00:07:53
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: