Buggan säljs inte

Jag har tagit bort anonsen som vi la ut på Tradera på vagnen för nu är både jag och M osäkra på om det är det rätta.
Tanken var ju att vi skulle köpa en UJ eftersom M velat haft en sådan från början men en av anledningarna till att det blev en BB var att man kan ändra styret så man både kan ha ögonkontakt med barnet eller välja att ha den utåt.
Och nu när vi har börjat spana lite bland vagnar så är frågan om vi inte ska behålla våran vagn ett tag.
De flesta singelvagnar som är smidiga och snygga så sitter faktiskt barnet utåt på de allra flesta.

Jag tror absolut inte det är skadligt för barnet att sitta utåt när det är lite äldre, som Elwira är nu men det är själva kommunikationen som jag tror är det man kommer att sakna om man exempelvis har en UJ.
 När Elwira blir runt 2 skulle den kännas mer rätt tror jag. Och man ska ju göra det som känns rätt för både förälder och barn tycker jag.
 
Det har ju varit en massa diskussioner om det där med att åka framåtvänd och hade de bevisat att det hade varit farligt så skulle ju de största barnvagnstillverkarna skapat enbart vagnar där barnet sitter vänd mot föräldern. Andra professorer och forskare säger att barnen kan få sömnsvårigheter, bli stressade mm. Om de allra minsta barnen upp till kanske 7 månader ungefär skulle sitta framåt, då tror jag absolut inte det är nyttigt, det känns väldigt otryggt.
Har kollat på många amerikanska sidor som säljer barnvagnar och där är de flesta riktide utåt. Och hade det varit "farligt" så hade nog USA varit bland de första att reagera snabbare än kvickt! Men som sagt de flesta där som görs så åker barnet framåt.

Inte lätt det här med barnvagn just nu.. men jakten går vidare


Postat av: Maria

Jag tänkte åxå vänta tills jag vände på vår vagn- men fröke Ally blev uttråkad redan i höstas, november nån gång :) Men det går kanon och hon är mycket nöjdare nu.

2009-03-27 @ 18:13:41
URL: http://mclachlan.blogg.se/
Postat av: Ingela

Svårt det där. Kan berätta hur vi tänkte med vagnval: vi var på en förläsning innan förlossningen där en barnläkare berättade att antalet barn med sömnsvårigheter och som har svårt att koppla/slappna av har ökat dramatiskt sedan vagnarna som bara vänds framåt började säljas, så läkarna kopplar ihop de sakerna. Det utlåtandet avgjorde saken för oss och vi bestämde oss för en BB istället för en UJ.



Sv. min rygg är värre nu än innan behandlingen :-/ Men jag hoppas det bara är en reaktion på behandlingen.



Ha en skön kväll!



Kram

2009-03-27 @ 18:44:10
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com
Postat av: Malla

Jo, det är ju det men som du säger jag tror inte heller att det är dåligt på nåt sät för barnet att sitta "utåt" men för ens egen skull så är det ju bra. Riktigt svårt det där med vagn, lika knepigt som att köpa bil nästan....

Ha en trevlig kväll. =)

2009-03-27 @ 19:37:56
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson
Postat av: Therese

Bra val! De på föräldrautbildningen har nämnt flera gånger att barnet ska sitta mot en när man är ute och kör och inte ifrån. detta för att det inte kan relatera till okända människor, när de istället kikar runt och samtidigt kan titta upp på mamma eller pappa får de samtidigt en trygghet. kramar till er

2009-03-27 @ 21:52:15
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Anna, mamma till 2 döttrar

Emilia gillade inte att sitta framåt förräns hon var typ 2 år, hon ville veta vart vi var liksom :)

2009-03-27 @ 22:27:50
URL: http://perla08.blogg.se/
Postat av: Sofia

Av egen erfarenhet så vill jag hålla med om att barnet ska sitta mot föräldern ganska länge. Till 1-1½ år i alla fall, men att barnet ofta vill se sig omkring lite då och då, och då är det guld att ha en vagn man lätt kan ändra.

Jag röstar för att behålla buggan. Jag köpte ju en Britax Vigour 4+, som är lite liknande buggan, till Alex i januari och den är perfekt för honom nu!

Nä vänta med UJ i minst ett år till!



Sv: Ja vi flyttar nästa helg, så nu är det totalkaos här hemma med prylar och lådor överallt. Men det blir bra när det blir klart!



Ha en fin helg!

2009-03-28 @ 08:53:04
URL: http://vildvittra.net
Postat av: Josefine

Jag hade Elian ifrån mig en stund men köpte sen en BB och som vi njöt båda två =) Sen var han ett långt barn och kring 2 år var han för lång så då kan du kanske byta till en UJ? Förstår precis hur ni känner!!

KRAM

2009-03-28 @ 19:55:17
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Annis

Klokt val! Jobbar som BVC-sköterska och vi rekommenderar främst vagnar där du har ögonkontakt med barnen. Men som sagt, när din lilla tjej blir större och mer eller mindre väljer själv att hon vill sitta framåt kan det vara läge. Kan av egen erfarenhet dock rekommendera en fyrhjuling. Kram

2009-03-28 @ 20:18:53
Postat av: Annelie

Tror ni gjorde alldeles rätt!

Jag skulle gärna ha en BB, men sambon vägrar! Nu har vi istället köpt en Teutonia Spirit, 3-hjuling, men där barnet kan vara vänt mot den som kör!

2009-03-29 @ 17:11:25
Postat av: ullisar

Jag är inte så insatt i det här men undrar ändå, skiljer det inte väldigt mycket från barn till barn? Samtidigt tycker jag ni gjorde rätt som tog bort annonsen. Tänk om ni ångrat er?

2009-03-29 @ 21:04:37
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: