Jag vill inte köra runt med en syskonvagn som känns bred som en traktor

Flera undrar både här på bloggen och IRL vad vi har tänkt skaffa för vagn till nr två. Först var svaret självklart, en Urban junge syskonvagn men sedan var vi och prov körde en sådan och visst att den väl ganske smidig att köra, men nej den passar varken oss eller stan.
 Hade jag bott på landet, så visst då hade jag kanske kunnat valt den. jag vet att folk som har den är nöjda med den osv men jag känner att det känns som man kommer körandes med en traktor ungefär.
Den är även för bred för många hissar och rulltrappor. Våran hiss exemeplvis upp till lägenheten är trång och en Urban jungle går inte in där. Jag har absolut integet tålamod om jag skulle vara på stan och så skulle jag inte komma in i en viss hiss exempelvis eller om jag skulle åka tåg och det är ett äldre tåg där inte heller en vanlig syskonvagn går in. Jag vet precis hur irriterad och arg jag skulle bli. Men en vanlig syskonvagn skulle jag dra mig för att använda den och bara när man verkligen måste. Och så skulle vi behöva flytta eftersom en "vanllig" syskonvagn typ UJ inte kommer in i våran hiss.
M:s ena syster har haft bägge och köpte först UJ:n men tyckte den var aldelles för klumpig och köpte istället en Phil & Teds och var nöjd med den.

När vi kollade på UJ:n så testade vi även Phil and teds syskonvagn och den kommer passa oss perfekt, jag var först tveksam när jag bara sett den på bild men ändrade mig rätt fort.
 Vagnen är inte bredare än en vanlig syskonvagn och den kommer in överallt + på de äldre tågen.

Vi funderade på hur mycket vi egentligen behöver en syskonvagn och det är knappt så att det känns som ett måste faktiskt, men vi måste ha en då vi ibland kommer vara själva med barnen.
Jag ska ha kvar våran bugaboo till bebis nr 2 och sätta på sittdelen på den som bebis ska få ha.
Syskonvagnen kommer användas mycket som singelvagn (eftersom liggdelen under går att t bort) och kommer användas varje gång Elwira ska till förskolan, och det kommer förmodligen bli M som hämtar och lämnar mest eftersom hans jobb ligger bara ett par meter ifrån.
Men som sagt när vi kommer vara helt själva och ha bägge barnen så är ju syskonvagnen ett måste och då är det bara lägga i underdelen på Phil & Teds och dra i väg med de små. Så buggan behålls till bebis nr 2 och en Phil & Teds ska in skaffas.
Har även gjort en liten resarch och alla jag hört och läst om har varit nöjd med sin P&T syskonvagn samt att många som haft en UJ skaffat en sådan istället. Träffade en kille häromdagen som sa att de hade haft en UJ först men att de tyckte den var osmidig då de ofta åkte tåg och buss och skaffat en Phil & Ted istället och var helnöjda nu.

Jag är inget "vagn freak" och tycker egentligen inte det är superkul med vagnar, det är mer en nödvändighets pryl men det känns bra att vi valt Phil & Ted som verkligen känns 100% just nu. Med tanke på hur vi lever så har jag en känsla av att sykonvagnen knappt kommer användas, mestadels som vagn till Elwira typ.
Nu finns det verkligen en vagn för alla olika människors behov och livsstilar för det finns en för alla, det gäller bara att prova sig fram och hitta den rätta för just ens egna behov.

(Urban jungle vänster, Phil & Ted höger. Update: Bägge bilderna visar dock bara syskonvagnarna med sittdelarna, ej liggdels insattsen)


Postat av: Jenny

Tycker du inte lite "synd" om det barnet som ska ligga där nere under vagnen, den känns ju helt utanför.

2009-06-30 @ 10:05:24
Postat av: Erika

Jenny: jag tyckte också det var lite konstigt först som jag skrev. Har sett det i verkligheten, och det såg faktiskt bara mysigt ut när bebisen som låg där nerbäddad och trygg. Ha en bra dag!

2009-06-30 @ 10:43:47
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Therese

Hoppas ni får tag på en vagn som ni blir nöjda med. Vore trist att behöva köpa ännu en ny skulle jag tycka, dem är ju inte direkt gratis.

Ja marängerna blev faktiskt riktigt goda tyckte jag med smak av choklad. Dock skulle jag velat haft dem lite mer krispiga och inte så sega som dem ofta blir när man gör dem hemma tycker jag.

2009-06-30 @ 12:27:53
URL: http://likie.webblogg.se/
Postat av: Cdot

Håller oxå på att bestämma vilken syskonvagn vi ska köra, vi behöver definitivt en då vi inte ens har bil. Vad gäller P&t kan bebisen ha en ligginsats där bak eller? På bilden ser det ut som en bilstol typ, och det tycker jag inte är bra nog (annars ser vagnen ut att vara väldigt bra)

2009-06-30 @ 14:24:30
Postat av: Erika

Cdot: På bilden på Phil & Teds är det sittdelen som visas (samma som urban jungel bilden) Så ja, det finns en liggdel som man har under vagnen där understa sittdelen är nu, så den är supersmidig

2009-06-30 @ 15:03:36
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Therese

Urban J vagnen får plats i en rulltrappa visste du det? Den ser bredare ut än vad den är.

2009-06-30 @ 15:20:31
URL: http://brunettbeckie.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jag tror ni har tagit helt rätt beslut! Jag har pratat med några som har Phil & Teds och de är supernöjda (och de har även haft UJ-tvillingvagn tidigare).

2009-06-30 @ 16:29:53
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com
Postat av: Nicole - mamma till C

Jag funtar mellan de två när vår no2. ska komma. Viben är bra snygg faktiskt :) sport från Phil & Teds har fått dåligt på massa tester så den dissar jag.

Men ack, UJ är ju så fina.. typsikt att de är så breda och klumpiga.

2009-06-30 @ 17:57:43
URL: http://nicoleb.blogg.se/
Postat av: Therese

Ja, det är verkligen en djungel det där med vagnar... För- och nackdelar med alla! Vi ska provköra Bugaboon snart (finns ej återförsäljare i stan) men det är den det lutar mot för vår del just nu, även om vi inte bor i city. Vill ha en smidig vagn. Får väl se vad man själv tycker om den, hört mkt positivt i alla fall!

2009-06-30 @ 19:07:05
URL: http://tezzas.blogg.se/
Postat av: Matilda 18år & snart 2barnsmamma

Vi har också kikat på de två vagnarna, men känns lite klumpigt att få i syskonet där under och sen så kunde inte det större barnet "ligga ner" i den vagnen :S Vi kör nog på en UJ , de får plats i rulltrappan o hissar osv ;) Ser nog bredare ut än vad den är.

2009-06-30 @ 21:16:28
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: maria

Vi hade en phils and ted sport tidigare och den var hur bra som helst. Däremot så har jag två vänner som båda haft phils and teds Vibe...och dom tyckte inte alls att den var bra, då den bara var klumpig och tung att köra så dom båda sålde sina. Viben är ju lite större än Sporten....

Ja ja det är väl en smaksak och sin känsla som man få gå efter. Alla tycker,känner och prioriterar olika i den herrans stora barnvagnsdjungeln =)

Ha det bäst. tjingeling

2009-06-30 @ 22:07:04
URL: http://fruengstrom.webblogg.se/
Postat av: Helena

Oj.. P&T undre delen verkar ju inte så kul, som någon tidigare sa. Hur bra är det att ligga så nära marken också, undrar jag? :-/

2009-07-01 @ 08:17:23
Postat av: Erika

Maria: oj vad är det som skulle vara dåligt med att ligga när marken?

2009-07-01 @ 09:35:22
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vi funderar också ´på vilken syskon vagn vi ska välja. För mig är det nästan ett måste med en sådan vagn då jag går väldigt mycket och Alvin inte orkar gå längre sträckor själv.. Sen springer han gärna ifrån oss också :-) Men vi kommer nog köpa en begagnad UJ då vi vill flytta ifrån stan men vi får se.. Svårt det med vagnar tycker jag + att det är dyrt!

2009-07-01 @ 14:09:50
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Perla - mamma till 2 sessor!

Har inte haft P&T själv men jag skulle nog tycka att det var "jobbigt" att inte ha ögonkontakt med bebisen sen när den blir lite större. Den ligger väl med huvudet mot dina ben så att säga och inte mot sittdelen som man hade önskat för då skulle bebisen se en själv också, vilket är viktigt för så små bebbar.

Sen bör man ju inte ha ett barn från sig första tiden, och det kommer man ju alltid ha i denna vagnen, även i sittdelen, där kommer bebisen inte se dig alls...

Den har ju ett gott syfte med att ha barnen på längd istället för på bredden vilket tar plats, men opraktisk vad gäller placering av de små tycker jag.

Ni har inte kollat på de lite mer vanliga vagnarna, t ex Emmaljunga Nitro, den är ju ganska smal som syskonvagn o smidig med svängbara framhjul.

2009-07-04 @ 10:06:01
URL: http://perla08.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej!

Har haft en P&T Sp Och den enda nackdelen var nog att jag inte riktigt kände att jag såg Lova så bra.

Men första tiden låg hon ändå mest och sov då vi var ute och gick med vagnen.

Hon har suttit upp (i viloläget) sen hon var 3månader då hon inte gillade att ligga ner och det funkade jätte bra. Då hon satt baktill får hon inte en massa intryck framifrån för där är ju ett säte:-)

Och som du skriver ska ni inte använda den så mkt som dubbelvagn och har man bara den lilla i vagnen ligger ju den mot en och ser en som i vilken vagn som helst:-)

Den är smidig då den är smal och lätt svängd:)

Tror ni blir himla nöjda!

Har flera bilder på våran vagn och vill du se kan jag maila några:)

MVH Linda

2009-07-04 @ 10:18:05
URL: http://mammasalsklingar.blogg.se/
Postat av: Elin Grindemyr

Måste bara fråga innan jag går ifrån datorn. Ska ni beställa via internet eller i butik?

Ja kolla på kopbarnvagn.se o funderar på att köra därifrån. Blir nästan 2000kr billigare, för man får 15% tillbehören. Nej i jämförelse me UJ är den ju inte dyr, typ samma och den här finns ju plats för två i. Ähh de är bara o köra är ändå inte ja som betalar :)

2009-07-31 @ 16:23:40
URL: http://grindemyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: