BVC besök och familjeroller

Sådär nu är alla mätta och nöjda och lillan sover nu, det blev lite sent med hennes nap men men det är bra att hon sover en liten stund som hon brukar göra på eftermiddagen.

Var som sagt på BVC idag och idag tyckte jag att det var riktigt trevligt där + att stämningen var bra. M jobbade så han var inte med idag men det var ingen annan pappa där heller (som vanligt iofs)
Var meningen att vi skulle prata sömn idag men gled in på både ett och annat och vi diskuterade våra olika roller hemma som mamma och pappa. Var intressant att lyssna på hur andra gör och har det.
Alla har ju olika rutiner och knep så det finns alltid något att bära med sig och jämföra hur man själv gör.
Våra rutiner fungerar jättebra men jag har också en underbar sambo som är jättebra med Elwira och framförallt så tar han sitt ansvar! Verkar finnas en hel del pappor och mammor därute som verkar leva på 1800-talet.
För mannen ska ju jobba och kvinnan stå vid spisen eller hur är det ;-)

Jag tycker det är jätteviktigt att man hjälps åt så gott man kan och skapar bra rutiner och framförallt pratar med varandra hur man vill ha det. För oftast blir det ju automatiskt kvinnan som gör mest med barnet och även är hemma mer.
Kvinnor över lag tar nog oftast på sig en större roll än mannen och därför är det ju extra viktigt att mannen faktiskt hjälper till och gör så mycket han kan.
Barnet har man gemensamt och då ska det vara bägges skyldighet att hjälpas åt och dela lika på uppgifterna så gott det går.

Jag är just nu helt mammaledig och då tillbringar jag lite mer tid med lillan än vad min M gör, men han har eget så han kan vara ganska så flexibel med jobbet och kan lätt komma ifrån om han måste.
När jag kommer börja jobba igen så kommer han då vara hemma mened lillan istället för mig.

Här hemma så pass mycket att jag oftast inte hinner bli trött att ta hand om lillan själv, men jag säger inte alltid att jag är superpigg alla dagar för det!
Vissa dagar är jag ju helt själv och det är väl naturligt att bli trött ibland som förälder, det hör nog till. 
Sen finns det ju så klart bättre och sämre dagar- men huvudsaken är att det är fler BRA dagar än DÅLIGA. När man har en dålig dag så får man försöka vända energin till något bra igen, för ingenting blir bättre av att deppa ihop. Livet är för kort för att tycka synd om sig själv och deppa ihop.

När M är hemma så tillbringar han mycket tid med lillan och busar och tar hand om henne på bästa sätt, när dom två ler och busar med varandra och jag ser hur bra de mår så slår mitt hjärta extra slag och jag tänker ofta på att jag är lyckligt lottad som har de finaste.
 
Alla familjer gör och tycker olika men att hela familjen mår bra och är friska är ändå det viktigaste och toppa det med kärlek så kan iallafall inte jag inte känna annat än LYCKA!

Postat av: Nina

Bra skrivet, håller helt och hållet med! Ha en bra måndagkväll!

2009-01-19 @ 18:48:41
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Betty

Ang tapeten



Jag kollade faktiskt när jag såg ditt inlägg, för jag trodde att jag hade lite över, men hittar det dock inte!!!

Ska fortsätta kolla och hittar jag, så hör jag av mig =)

2009-01-19 @ 21:34:35
URL: http://frubettys.blogg.se/
Postat av: Sofia

Helt rätt, och en fantastiskt härlig inställning! Jag tycker att det gnälls så himla mycket bland småbarnsföräldrar, precis som att det ska vara så, så det är kul att höra något annat för en gångs skull! :)

2009-01-19 @ 22:13:39
URL: http://vildvittra.net
Postat av: Sagolikt by PERLA - mamma till två döttrar ♥

Helt rätt! Bra skrivet. Här hemma har vi också en fantastisk pappa som tar sitt ansvar. Han är nog mer med sessorna än jag känns det som ibland. Vi kör varannan sovmorgon/natt på helgerna o har gjort i 3½ år nu!

2009-01-19 @ 23:17:46
URL: http://perla08.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: