Inget godis....

Godmorgon! Jag har precis avslutat frukosten med hallon/blåbärs smoothie och smörgåsar, mums! lillan hade redan fått sin välling av pappa tidigare så hon fick lite banan istället. Hon är helt galen i frukt, hon skulle nog kunna äta hur mycket som hellst av det :-)
Måste göra en rejäl fruktsallad till henne någon dag snart, med massor olika frukter i små bitar, det kommer att bli uppskattat. Passar ju bra till helgen, då tycker jag hon kan få något extra gott.

Ska bli intressant att se när hon kommer att få något godis eller dylikt för första gången? Jag vill verkligen försöka hålla det borta så länge som det bara går och  att det sedan är något som man bara får på helgerna, för det är ju inte direkt nyttigt eller nödvändigt.

Men det kanske är lättare sagt än gjort men jag ska verkligen försöka med det och vara konsekvent. Min M har diabetes så han äter knappt något sött alls, bara när han känner att han är lite låg då går det ju.
Men jag, ja herregud jag är en riktig gottegris och slukar allt men jag tänker på det mer nu att försöka hålla mig till helgerna, även om det slinker ner ett och annat i veckodagarna iallafall i bland.
Barn gör ju som föräldrarna, så om bara jag skärper mig så ska det väl gå bra och jag gör det för min dotters skull.

Postat av: Ellinor

Ja det är verkligen onödigt för barn att äta godis. Men när man får smak för det goda är det svårt att sluta! hehe

2009-02-05 @ 09:16:59
URL: http://sharpen.blogg.se/
Postat av: Josefine

Känner igen mig! Jag är en riktig godisgris som gillar sött och vill inte att Ludvig ska få det beteendet. Han älskar också all frukt, bara han ser en banan blir han alldeles till sig! : )

Men ju längre man kan vänta med att införa sötsaker desto bättre!

2009-02-05 @ 09:40:43
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Pauline

jag önskar att jag aldrig börjat äta godis =), egentligen så tycker jag inte att det är särskillt gott,, det har bara varit en mani,,, jag är mer för glass,, men jag har prövat göra smoothies nu å jag måste säga att det är himla gott, fattar inte varför jag inte tänkt på det tidigare. gjorde också en hallon blåbär, lite frysta jordgubbar, solhavre, linfrön lite honung å en bit banan i dag. vart himla gott med solhavre,,, trode att det skulle bli superäckligt då solhavre smakar typ härsken välling =P men det vart supergott.

2009-02-05 @ 09:53:25
URL: http://pallan.blogg.se/
Postat av: Ingela

Ida ska inte få något godis under det första året och vi ska försöka hålla henne borta från saft, läsk och allt onaturligt sött så länge det går. Senare kommer vi nog införa lördagsgodis - den vanan har jag. David har inte ätit godis på ett år (!!)så han lär inte vara någon som frestar Ida. :-)

2009-02-05 @ 10:35:07
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com
Postat av: Therese

Jag har också fundeart mycket på det där. Jag ska verkligen undvika godis så länge det går till Saga och när hon väl får smaka ska det tex bara vara på lördagar. Äter jagsjälv ska det vara när inte hon ser. Jag tycker det är otroligt taskigt av föräldrar som förbjuder sina barn att äta godis i högra ålder men att dem själv mumsar i sig framför ögonen på dem.

2009-02-05 @ 10:45:44
URL: http://likie.webblogg.se/
Postat av: Erika

Therese: ja det är så fel, snacka om dubbelmoral! och då blir det fel bild av godis tror jag eftersom det blir "förbjudet" för dom och det kan ju i sin tu göra så de blir fixerade vid godis! Nej undvika så länge det går och sedan införa lördagsgodis, det är nog mest sunt

2009-02-05 @ 10:49:00
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Therese

Javisst är det dubbelmoral, i allra högsta grad. Det känns ändå som ett litet dilemma det där med godis. Jag tror som dej att förbjuder man så blir dem mer fixerade och det kan bli helt fel. Men man (jag) vill ju inte att hon ska äta hur mycket/ofta som helst. Svår balansgång...

2009-02-05 @ 20:01:10
URL: http://likie.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: