Ta reda på könet eller inte?

Har skrivit tidigare om att när vi väntade Elwira så bokade vi tid i Stockholm och åkte upp och kollade könet. För då ville vi båda verkigen veta.
Det var många olika anledningar varför vi ville veta.
 Dels för att vi båda var SÅ nyfikna och ville inte vänta. Samt att vi ville kunna sätta ett "namn" på bebisen och kunna tänka på våran lilla bebis och liksom kunna "ställa in sig" på vilket kön det nu skulle vara, att helt enkelt få veta och få en "tjuvtitt".

Jag kände efter vi varit på ultraljudet att det hela blev ännu mera verkligt och jag kunde inte förstå det först, när hon på ultraljudet sa" ja här ser man blygdläpparna" En tjej! min tjej! våran tjej! ja tankarna bara snurrade och jag var helt stum av lycka någon minut, chockad och glad.
Men det är klart, hade det varit en kille så hade jag självklart reagerat på samma sätt, det var bara det att det som sagt att det hela blev mera påtagligt och jag verkligen kände att det var på riktigt, det var ingen dröm, eller jo en sann sådan =)
Min mage började synas när jag var i 5:e månaden och M undrade ibland om det inte skulle börja synas snart, men så tillslut började M lägga märket till mitt lilla put =) och i samma veva fick även jobbet reda på min graviditet, jag var tyst om det länge jag för dom ;-)

Den här gången med bebis nr 2 så känner både jag och M att vi inte ska kolla upp könet den här gången, vi är nyfikna den här gången och vi skulle nog båda gärna vilja veta men nej, vi ska hålla oss den här gången.
Att vänta bebis nr 2 känns inte lika "hypat" som det gjorde ett tag, med omgivningen och vi är cool lugn denna gång, sist var vi bara "rätt lugna" ;-)
M var förvånansvärt lugn och sansad när jag väntade Elwira, och har varit det hela vägen och det har jag så klart blivit påverkad av mer eller mindre medvetet, har kunnat känna lugnet i och med att han också är det.
Det ska bli SÅ spännande att inte veta vad det är för liten som bor i min mage och jag kommer nog spricka av nyfikenhet den sista tiden, vem är du våran älskade skatt? Man vill veta men samtidigt inte.

Jag tycker det är helt okej att kolla upp barnets kön så länge magkänslan säger att  det är det rätta. Det är helt klart inviduellt hur var och en vill göra.
Jag har läst debatter om folk som gör det och sedan gör abort om de tycker det är "fel" kön och DET är helt sjukt och fel.
Det ska inte vara av den anledningen man skaffar barn för att vilja ha "rätt" kön! Sjukt är det också det här med att "välja kön" så fel. 

Det viktigaste är ändå att bebisen är frisk, det är vad som egentligen betyder något

Elwira bara någon timme gammal på BB, frisk och värdens finaste

Postat av: Madde

Jag har varit i sverige i några veckor o lämnade min data hemma så ja har inte läst din blogg på ett tag.. Va roligt att du är gravid! Grattis!! Vi håller också på att försöka nu å hoppas på plus snart ja med :) Du får smitta av dig me lite gravid-baciller till mig ;) Kram

2009-04-24 @ 05:24:50
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Postat av: Anonym

Anonym: heter Sara (skrev kommentar om höga leggins)Jag förstår vad du menar...det var inte meningen att låta "påhoppande". Ha en bra dag!!

2009-04-24 @ 08:16:16
Postat av: Pauline

tyvker Det är upp till var och en att ta reda på könet om de vill. Själv skulle jag nog aldrig göra det. Men det är just för spänningen när den kommer ut, så även om man får reda på könet och man har ett namnförslag, så är det ju inte säkert att namnet passar på den lilla när hon/han kommer ut.

Att välja kön låter ju helt sjukt. förstår inte folk som tar bort ett friskt barn bara för att det är "fel" kön. om man får reda på att det är så pass sjukt att det bara kommer få ett smärtsamt liv möjligtvis, men annars förstår jag inte.

2009-04-24 @ 08:29:34
URL: http://pallans.blogg.se/
Postat av: Linda

Å va fin bild!

Vi kunde inte hålla oss, var båda så nyfikna och som du sa det blev så verkligt.

Får se hur vi gör nästa gång

8om det blir fler ggr, vågar inte uttala mig innan förlossningen är gjord)

2009-04-24 @ 09:08:30
URL: http://ahren.blogg.se/
Postat av: Cdot

Jag och min sambo har varit rörande överens med både dottern och bebis som är i magen nu. Tycker det är en del av charmen att inte veta könet. Det var dessutom så roligt vid förlossningen när min kille ropade "its a girl!!!" han tycker det var en big deal att få säga den meningen, lol



VI var oxå på ultraljud i tisdags btw :-) så himla underbar upplevelse det är!

2009-04-24 @ 10:09:16
Postat av: Annelie

Jättebra skrivet!

2009-04-24 @ 12:57:08
Postat av: Fru Evelina

håller med dig, att ta reda på könet eller inte är upp till var och en, men för att göra det bara för att kunna välja bort det ena eller andra är helt sjukt!

vi vill ta reda på könet av samma anledning som ni hade med elwira, få en tjuvtitt på vem det är där inne =)

2009-04-24 @ 15:00:23
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: ullisar

vi var väldans nyfikna när det gällde att få veta vad lilla ynglet var för en sort men först var vi för tidigt ute och sen glömde vi bort det och kom på när det bara var en dag kvar innan det var försent så det var nog aldrig meningen att vi skulle få veta :)



hoppas ni får en underbar helg! själv ska jag jobba...



tjo!

2009-04-24 @ 22:25:39
URL: http://ullrika.se
Postat av: ✿ Perla ✿

Vi tog reda på könet båda gånger! Var ju helt underbart att veta vem som fanns där inne, blev mer personligt kände vi.

Andra gången var det mkt av praktiska skäl, veta vad man behöver inhandla o inte etc. Men självklart även för den underbara känslan av att kunna kalla magen för LILLASYSTER :) Jättemysigt!

2009-04-24 @ 23:30:41
URL: http://perla08.blogg.se/
Postat av: Erika

Annelie: tack så mycket :)

2009-04-25 @ 22:53:16
URL: http://onechicmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: